Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Onsdag 30 september 2020

Fragmentaiskt folkliga antydningar

2013-04-19

Fakta:

Namn: Karmer kring blå
Koreografi: Örjan Andersson
Musik: Hans Appelqvist
Ensemble: Dansare: Andreas Berchtold, Linda Reinered, Magnus Samuelsson, Anton Schneider, Torill Steinjord Musker: Pontus Estling klarinett, munspel, Elinor Fritz fiol
Plats: Slottegymnasiets aula, Ljusdal
» http://residans.wordpress.com/

Inför Hälsingepremiären av Residansprojektets tredje och sista folkdansinspirerade dansföreställning underhåller folkmusikgruppen Bark tillsammans med Dansfolk med ungdomar som träffats på Hälsinge låtverkstad. Deras framträdande har tydlig koppling till folklig dans och musik, och är rytmiskt och skönt att se.
Något efter utsatt tid släpps så publiken in för att få se Karmer kring blå, Örjan Anderssons koreografi med folkliga dansare och musiker. Scenen, där musikerna redan tagit plats, vilar i ett varmt gult ljus. Sidorna och en del av fonden avgränsas av träjalusier. I högra hörnet finns en bröt med blå ljusrör. På scenen finns också sex enkla stolar. Dansarna, i svart och jeansblått, männen i byxor, de två kvinnorna i långa vida kjolar, kommer in från publiken när allmänljuset i salongen fortfarande är tänt. De kommunicerar och samtalar genom att dansa, utför fragment i tretakt, individuellt eller i ensemble, avbryter, går omkring, ser ut att fundera över vad de gör här, sätter sig på en stol eller återgår till att dansa.
Så kommer någonting som liknar uppvisning, som när hiphoppare tävlar och gör solonummer för att bräcka varandra. Andlöst kastar de sig, men musiken ger jämvikt och fångar upp rörelserna. Kroppar stöter bort och närmar sig varandra i en lek med hemliga koder, närvaron är stark, liksom kommunikationen mellan scen och salong.
Hittills har föreställningen varit i stort sett ordlös men nu kommer Anton Schneider in och beskriver en koreografi med ord och gester. Han börjar dansa utan musik, klappar och stampar fram en rytm. De andra kommer in och två par dansar polska tills att en kvinna lyfter upp en man rakt upp.
Oväntat avbryter Torill Steinjord och Linda Reinered ett pågående kaos genom att hissa upp kjolarna, som för att göra om dem till byxor. Tydligen är de långa kjolarna i vägen. De går ut från scenen med framåtböjda ryggar och kjolarna uppdragna, det ser komiskt ut.
Efter deras sorti tappar föreställningen energi. Jag hoppas att de ska komma in igen utan kjolarna som uppenbarligen är rörelsehämmande. Men, de kommer tillbaka utan att ha tagit av dem. Det är som om de gett upp och accepterat att vara dekorativa inslag i en föreställning som fortsättningsvis domineras av starka manliga fysiska uttryck. Det kan ha gått till så att föreställningen improviserats fram och att tjejerna inte tagit för sig eller inte tillåtits att ta förs sig. Om det inte är ett försök att gestalta folkdansens inneboende sexistiska struktur vilket i så fall hade kunnat göras mer ifrågasättande.
Jämfört med de tidigare Residansuppsättningarna Dans med vuxna av Carl Olof Berg och Polskans historia i Sverige av Martin Forsberg är den här den mest ojämna. Det är som om Örjan Andersson gett upp på halva vägen eller inte haft ambitionen att gå in helhjärtat i projektet. De tidigare uppsättningarna har innehållit mer autentisk folkmusik och haft starkare utgångspunkter i det folkliga kulturarvet. Den här uppsättningen försöker göra en samtida dansuppsättning med folkliga ingredienser men eftersom dansarna är inriktade på folklig dans uppstår ett problem.
Liksom dansen är musiken av Hans Appelqvist, framförd av riksspelmännen Ellinor Fritz på fiol och Pontus Estling på klarinett och munspel, plockig och fragmentarisk. Här finns inslag av oväntade ljudeffekter; en vind, en bräkning, en mänsklig röst. Klarinetten övergår stundtals i en blå melankolisk folkviseton som tar över hela föreställningen.
Karin Kämsby
Samarbetet mellan Örjan Andersson och Residans innebär att Örjan Anderssons projektkompani Andersson Dance medverkat i uppsättningen med ljussättning, scenografi, musik och kostym.

Karin Kämsby

Fler Recensioner

Annonser