Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 26 september 2020

Dödsångest och livsglädje

2013-04-12

Fakta:

Namn: The Conspiracy of Spring
Ensemble: Mute Comp.
Plats: Dansehallerne, Köpenhamn
» http://www.dansehallerne.dk

Mute comp Physical Theatre kämpar mot tiden och döden i föreställningen The Conspiracy of Spring (Vårens sammansvärjning)
Det är full fart på energin i Mute Comp. Physical Theatres föreställning The Conspiracy of Spring där två ekvilibristiska stuntmän finns med på scenen tillsammans med två härliga dansare samt multiinstrumentalisten Henriette Groth som trollar fram stämningsmättade toner och skapar poetiska ljudlandskap kring de dynamiska kropparna. Föreställningen som är en hyllning till livet och en kamp mot tiden, tyngdkraften och döden är bland annat inspirerad av Dylan Thomas berömda dikt ”Do not go gentle into that good night”.
Och det går också allt annat än lugnt och stilla till i Kasper Ravnhøjs koreografi som är fylld av kampsportens kraftfulla rörelser och dödsföraktande akrobatiska risktaganden.
Den skickliga dansaren Raphael Eder Kastling berättar en historia om en extrem bergsbestigning upp till Mont Everests topp och den lilla livliga Stina Malmgren (före detta Mårtenson) befinner sig på en tyngdlös promenad i rymden, medan den långe stuntmannen Hannes Pastor försöker lätta från jorden med Leonardo Da Vinci-liknande vingar..
På ett både skojigt och skickligt sätt är en ekvilibristisk sekvens med Andreas Nguyen och Hannes pastor som verkar inspirerad av tecknad film. Stuntmännens rörelser sker till finurliga ljud och med komiska slapstick-grepp. Men hela inslaget blir dessvärre lite malplacerat och omotiverat och problemet med föreställningen är som i tidigare föreställningar med Mute Comp. att man vill aldeles för mycket, men saknar stringens i dramaturgin. Många stunts och konfettiskott blir många gånger bara till tomt ståhej
och dansarnas koreografiska material är i längden ointressant. Johan Kjølkjærs scenografi med kjedjor av glödlampor onne i stora isblock som långsamt smälter och gör oss medvetna om såväl vårfloden som tidens gång, på samma sätt som de avslutande sprången i cirklar till trumrytmer ger associationer till Sacre du printemps (Våroffer) och döden som förutsättning för livet.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser