Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Onsdag 30 september 2020

En tam tur i Svansjön

2013-03-04

Fakta:

Namn: I Svanesøen
Ensemble: Aaben Dans og Odsherred Teater
Plats: Scenen i Laboratoriet, Roskilde
» http://www.abendans.dk/

Kompaniet Aaben Dans i Roskilde har tillsammans med Odsherred Teater skapat den nya dansteaterföreställningen I Svanesøen. Ett psykologiskt drama om en far och hans dotter skapad som en mycket fri tolkning av trollkarlen Von Rotbarth från den klassiska baletten Svansjön, der förvandlar unga kvinnor till svanar.
Hela idén med att göra en modern absurd historia om en fallerad, alkoholiserad och enormt självupptagen installationskonstnär, som manipulerar sin omgivning och har svårt att skilja på fantasi och verklighet och nu vill använda sig av sin egen dotter i sitt kommande verk, är visst inte så dum. Det psykologiska dramat om en självcentrerad far som plågar sin omgivning, och inte kan låta bli att försöka kontrollera sitt barn även om han själv tycker sig ge barnet massor av frihet och samtidigt som han själv dekar ner sig är självfallet evigt aktuellt. Det kan ses som en bild av förändrade maktförhållanden.
Med scenen inredd som en installationskonstnärs verkstad använder man sig flitigt av såväl videoprojektioner, diabilder som skuggspel bakom en skärm. Poängen är att installationskonstnärens egna projekter framstår som ytterst oinspirerade, medan det är dottern som trollar fram poesin.
Men ända från starten bär I Svanesøen som föreställning själv dessvärre en prägel av workshop, som den endast vid ett fåtal tillfällen överger.
Med skådespelaren Henrik Ipsen, som installationskonstnären, och dansaren Kristina Sørensen som dottern samt svart och vit svan blir karaktärerna inte sällan alltför tama och ointressanta, på samma sätt som spänningen och dramat dem emellan. Mei Oulunds texter får en såväl banal som patetisk klang.
De scener som fungerar är när både far och dotter grälar med varandra och när han omvandlar henne till en respektive svart och en vit svan med armar som vingar, innan hon slutligen snurrar iväg ur hans starka grepp.
Det är effektfullt när dottern träder ut ur sin egen videoprojektion i scenens fond, medan däremot hennes skuggdans bakom skärmen i gengäld är allför klichéfylld.
Det är i i myket hög grad jazzmusikern Frederik Lundins välkomponerade musik med raffinerat bruk av teman och toner från Tjajkovskijs balettmusik, som tillför dynamik och drama till ”I Svanesøen”, och musiken framförs glimrande live på scenen av violinisten Tinne Albrectsen, keyboardspelaren Jonas Berg och saxofonist och klarinettist Lars Greve.
Aaben Dans har tidigare med stor framgång kombinerat dans och skådespel, men ”I Svanesøen” kan verkligen inte mäta sig med den mycket lyckade föreställningen ”Elskende” från 2011.

Spelas till och med 21 Mars

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser