Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 29 oktober 2020

Kraftfullt och hängivet Våroffer

2013-02-24

Fakta:

Namn: Kore-A-Moves
Plats: Dansens Hus, Stockholm
» http://www.dansenshus.se

Under en månad turnerar Kore-A-Moves, ett koreanskt dansprojekt. Medan Nordkorea ägnar sig åt att satsa på provsprängningar av kärnvapen och svälta ut sin befolkning, lever och frodas både ekonomin och konstlivet i Sydkorea. Inte minst dansen; vid västerlandets många operahus och danskompanier finns idag duktiga, mångsidiga, välutbildade och vältränade dansare.
Hur kommer det sig? Inför kvällens föreställning på Dansens Hus ordnades föreläsning med en grupp koreanska danskritiker och dansvetare som ur lite olika perspektiv kunde kommentera den gynnsamma utvecklingen. Det demokratiska Sydkoreas historia är kort, från 1988 har man haft en demokratisk regering som ersatte den gamla militärdiktaturen. Det är bara 25 år sedan, och det ekonomiska undret och det demokratiska har dansat i par.
Utbildningarna är bra, svarar Chae-hyeon Kim, danskritiker, men det finns också en stark, folklig tradition. Sedan är det viktigt att vi ser dansen som en lek, att de som studerar dans njuter av livet också även om de tränar mycket. Hur blir en dansare ännu bättre? För att kunna vara kreativ, måste arbetet med dansen vara lekfullt och lättsamt, även om man behöver mycket praktisk övning och noga följa sina lärares anvisningar.
Både han och andra i den koreanska panelen funderar kring den starkt schamanistiska traditionen som förmodligen betyder något för kraften och hängivelsen i dansen. Vid kvällens föreställning där två danskompanier visar tre verk kan man tycka sig se en bekräftelse i den version av Våroffer som med fem dansare fullständigt tar andan ur publiken till Stravinskijs musik. Verket heter här Rose och koreografen Sungsoo Ahn har lyckats bygga upp en stämning av kamp, hot och offer utan att återberätta eller peka ut någon som mer offrad än någon annan. Det är ett briljant exempel på välvarierad koreografisk komposition, som använder de sjusärdeles kompetenta dansarna till deras yttersta kapacitet. Steget mellan klassicism, jazz och street är aldrig långt och dansarna är dessutom fantastiskt synkrona, nog så viktigt i de många linjeuppställda sekvenserna med individuella variationer.
Sungsoo Ahn har också koreograferat Body Concerto för sitt kompani, Sungsoo Ahn Pick-up Group, som nog mer är snyggt och imponerande än engagerande.
Till Swan Lake, denna ömt kramade gamla juvel, har en annan koreograf Soo young Ahn snitsigt klippt och klistrat både i berättelsen och i Tjajkovskijs musik. Med humor! Fyra män och en kvinna dansar upp hiphop och locking till en nivå som är både akrobatiskt överdådig och klassiskt ren. Cool distans, hett tempo, idel otippade vändningar och en samtida rapport från en gatans kollektiva fågelsjö.
Och så dansar man vidare till Dresden, Münster, Düsseldorf, Aachen och Ipswich. Bara i första stoppet Köpenhamn och i Stockholm bjuds välbehövlig föreläsning – tack för den och en bättre bild av Koreas globala och samtida tänkande.

Tidigare publicerat i Expressen Kulturen Scenbloggen 20 februari.

Margareta Sörenson

Fler Recensioner

Annonser