Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 19 september 2020

Årets första nummer av Danstidningen ute nu

2013-02-20

Danstidningen 1 2013 tar en titt på dans och dockor, och besöker dockmakaren Arne Högsander i hans Atelje på Skeppsholmen i Stockholm. Om marinetteatern heter dramatikern Heinrich von Kleist, angelägna text från 1810 som Danstidningen publicerar på svenska.
Danstidningens dansmedicinska expert Tina Hessel berättar om vår levande mekanik. I detta nummer handlar det om hur höftböjarna styr hela gestalten.
Vibeke Wern besöker Den Kongelige Ballets Kompagni B, barnbaletten som dansar för andra barn i Köpenhamns omnejd.
Annika B. Lewis har tagit del av flera spännande scenkonstfestivaler som pågick i New York i januari.
Från New York rapporterar även Karolina Brock från en så kallad Latext Ball och på den här sedan om Atlanten turnerar Cirkus Cirkör i Europa med sin Knitting Peace,föreställningen med en fantastisk stickad scenografi av Aino Ihalainen. Hon intervjuas av Viktoria Dalborg.
Sidsel Pape rapporterar från det symposium som hölls på Dansens Hus i december, Weawing Politics. Kungliga Baletten i Stockholm har i maj premiär på en ny helaftonsbalett av Mats Ek, och balettchefen Johannes Öhman berättar om framtidsplanerna.
En fortsättning på den dansdebatt som pågår i Dagens Nyheter kring bland annat dansutbildning kan man även ta del av i detta nummer av Danstidningen

.
Se vidare introduktionstexten för Danstidningen 1/2013 och innehållsförteckningen.

Dockorna tar över
Aldrig har dockteater i alla dess former använts så mycket som man numera gör inom film och på teaterscener, i skuggspel och mycket annat. Det ser ut att gå väldigt bra för dockorna i framtiden.
I filmen I huvudet på John Malkovich finns en scen med en jättelik marionettdocka som föreställer Emily Dickinson. Man antyder en framtid där just dockteatern är på allas läppar.
Finns det en form av hatkärlek till de fantastiska dockorna? Att ”vara som en robot” är ett skällsord, men att dansa som en sådan är eftersträvansvärt.
Tjusningen i dockornas sätt att abstrahera sina rörelser kan aldrig uppnås av en vanlig kropp av levande vävnader. Många låter sig inspireras av dockorna. Samtidigt var det kanske just ett levande väsen som dockan ursprungligen försökte efterlikna.
Hur kommer det sig att så många lät sig fascineras av tv-serien kallad Riktiga människor som handlade om de så kallade hubbotarna?
Och barnen vill ju i långt högre grad se tecknad film än den som är ”otecknad”.
Detta nummer av Danstidningen handlar bland annat dockteater, men vi lovar att återkomma till automaterna och robotarna.

Ann-Marie Wrange

4 De perfekta dockorna Margareta Sörenson
8 Om marionetteatern Heinrich von Kleist
12 Balett barn emellan Vibeke Wern
14 Sasha Waltz universum bokrecension av Antje Sörenson
16 Symposium med hög svansföring Sidsel Pape
18 Höftböjarna styr hela gestalten Tina Hessel
20 En ny syn på baletten Ann-Marie Wrange
22 Storm av scenkonst över New York Annica B. Lewis
29 Aino Ihanainens stickade rymder Viktoria Dalborg
28 Dansdebatt: Vad är det som saknas? Ellen Söderhult
24 Dansdebatt: Jag älskar bra dans! Örjan Abrahamsson
30 Kalendarium
38 Vem & Var
43 På Latex Ball i New York Karolina Brock
44 Bibliotek för dansforskning Lis Hellström Sveningson
44 En passionerad ballerina
Vebeke Wern
46 I dockmakarens fabrik Johanna Mork
49 English Summary + Resumé en français 1/2013

Fler Nyheter

Annonser