Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 28 september 2020

Uppercut Danseteater vågar tappa fotfästet

2013-01-21

Fakta:

Namn: One, The Safety is Off, Just Blazin
Koreografi: Stephanie Thomasen, Sidra Bell, Ducky Kim
Ensemble: Uppercut Danseteater
Plats: Dansekapellet, Köpenhamn NV
» http://uppercutdance.dk/

Det har snart gått ett år sedan Uppercut Danseteater drog in i Dansekapellet i Köpenhamns Nordvest-kvarter. Ett gammalt kapell och krematorium, som med goda arkitekters hjälp har blivit ombyggt till ett fantastisk dans- och rörelsehus inklusive teaterscen. Här i Dansekapellet har Uppercut Danseteater just haft premiär på den nya helaftonsföreställningen One med tre verk av tre olika koreografer.
Danska Stephanie Thomasen, som är utbildad på Alvin Ailey School, är i sitt verk One inspirerad av Søren Kirkegaard-parafrasen ”At vove er at tabe fodfæste en kort stund. Ikke at vove er at tabe sig selv” (att våga är att tappa fotfästet en kort stund. Att aldrig våga är att förlora sig själv). Tillsammans med fyra manliga dansare är Stephanie Thomas själv med på scenen i One, där dansarna ger sig kvickt och expressivt hän på, i och omkring en kub mitt på golvet.
Flera gånger ser vi dansarna rusa fram mot en fiktiv mur, som de försöker rasera. En klar och effektfull rörelsemetafor, men även en något klichéartad gest. Helt bokstavligt tappar en dansare fotfästet, när han faller ner från kanten av kuben, och koreografin som innehåller både humor, poesi och musikalitet, bjuder i sin blandning av modern dans och break på flera våghalsiga stunts, når den undersöker både den lekande, djuriska, kämpande och sökande människan.
Det finns många bra idéer i One (nästan för många), och Stephanie Thomasen har bl.a. en fin inkännande förmåga för hur rummet kan användas. Flera sekvenser kunde dock med fördel stramas upp, och en dramaturg skulle kanske kunna ha varit till hjälp för den unga och uppenbarligen talangfulla koreografen, som vi förhoppningsvis kommer att få se mer av framöver.
Sidra Bell från New York har skapat det kortare verket The Safety is Off, der glöder av småburlesk storstadsstämning med pulserande club-rytmer och de sex dansarna i svarta kläder. Det är massor av gestik i koreografin, som stilistiskt är mer modernt än de koreografier, Uppercut Danseteater generellt kaster sig ut i.
Alla sex dansarna har en god och personlig utstrålning i verket, och fin är bl.a. en duo mellan Stephanie Thomasen och Boris Kouadio i skojiga ryckiga rörelser. Men Sidra Bells moderna dansstil passar inte helt som hand i handske för Uppercut Danseteater.
Det gör i gengäld koreanska Ducky Kims mer muntra och showpräglade koreografi Just Blazin. För här kan de fyra charmerande grabbarna i hängselbyxor, skjorta och kaskett (Mark Mouritzen, Fatih Berber, Lukas Larsen och Boris Kouadio) ge den energi i en blanding av jazzdans, moderne och break till härlig swingmusik. Och här når dansarna med deras dynamik, energi och mimik virkelig ut över rampen till publiken.
Det är dock både fint och bra att Uppercut Danseteater får nya utmaningar från nya koreografer, men föreställningen One kan som helhet inte mäta sig med med succéföreställningen Atlas från 2011, där fyra olika koreografer var involverade, inklusive Ducky Kim.

Vibeke Wern

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser