Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 20 oktober 2020

Syraattack mot Bolsjojbalettens konstnärliga ledare

2013-01-19

Bolsjojbalettens konstnärliga ledare, Sergeij Filin, utsattes utanför sin bostad i Moskva sent på kvällen den 17 januari för en syraattack rakt i ansiktet av en maskerad gärningsman. Utan tvekan handlar attacken om den kontroversiella roll han har att spela på arbetsplatsen, att välja inte bara repertoar, utan också vilka av de 250 bolsjojdansarna som får förtroendet att dansa huvudroller. Ryska läkare kämpar nu med att rädda hans syn, och han har även fått 3-gradiga brännskador i ansiktet.
Den 42-åriga Sergeij Filin som tidigare varit konstnärlig ledare för Moskvas näst största balettkompani på Nemirovitj-Dontjenkoteatern, övertog rollen som konstnärlig ledare på Bolsjoj 2011 efter en allvarlig hatkampanj mot den tidigare chefen, Gennadij Janin som utsattes för nätmobbing via publicering av kontroversiella sexbilder. Nemirovitj-Dontjenkoteatern hade i sin tur rekryterat Filin i Bolsjojbaletten där han dansat 1988-2007.
Strax före den grymma syraattacken hade Filin avböjt livvaktsskydd efter tidigare hatattacker som hackad och offentliggjord e-post samt sönderskurna bildäck.
Bolsjojbaletten har alltid varit en mätare på det ryska samhällsklimatet, före perestrojkan och Sovjetunionens upplösning rådde ett frostigt konstnärligt klimat även i baletten och här hyllades atletiska positiva sovjetiska hjältar, gärna i koreografi av den dåvarande konstnärlige ledaren Jurij Grigorovitj. Precis som Ryssland numera glider tillbaka i ett alltmer förutsägbart politiskt maktspel, vädrar även den gamla falangen på Bolsjojteatern morgonluft. Det är den som fylkas kring den 86-årige balettmästaren Grigorovitj som återigen är närvarande på teatern med många av sina baletter på repertoaren. Den främste uttolkaren av hans emblematiska balett Spartakus heter Nikolaj Tsiskaridze med många tillbedjare som gärna skulle vilja se honom oftare i huvudroller. Att minska spänningarna på teatern genom att försöka säga upp Tsiskaridze låter sig inte göras. ”Den som gör det får betala med en kula”, säger en initierad källa.
Sergeij Filin står istället för förnyelse, och under årets 100-årsjubileum för urpremiären av Våroffer har han bland annat beställt en ny version av brittiske koreografen Wayne MacGregor. Förhoppningsvis får Filins efterträdare samma inriktning och ett ständigt livvaktsskydd.
Svårigheterna med arbetsklimatet på Bolsjoj var redan uppenbara under Alexeij Ratmanskijs chefstid, som trots att han ständigt blev motarbetad, lyckades åstadkomma en förnyelse, bland annat med uppsättningar av Sjostakovitjbaletter som Bolt och Den klara bäcken, som återkommit på repertoaren sedan de förbjudits av Stalin på 30-talet.
Problemen med arbetsklimatet på Bolsjojteatern illustreras även av att två av Bolsjojs mest lovande solister Natalia Osipova och Ivan Vasiljev sensationellt hösten 2011 valde att säga upp sig från den världsberömda teatern för kontrakt på den mindre kända Michailovskijteatern i S:t Petersburg. Deras motivering handlade om att få luft under vingarna för sin konstnärliga utveckling.

Ann-Marie Wrange

Fler Nyheter

Annonser