Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 28 september 2020

Virtuosa teman och Variationer

2013-01-15

Fakta:

Namn: In The Middle Somewhat Elevated, Woundwork 1, Pas./Parts och O Zlozony/O Composite
Koreografi: William Forsythe och Trisha Brown
Musik: Thom Willems och Laurie Andersson
Ensemble: Parisoperans balett
Plats: Opera Garnier
» http://www.operadeparis.fr/

På Parisoperan avslutades säsongen 2012 med stående applåder för ett modernt program som visade upp fyra verk särskilt kreerade för Parisoperans balett: William Forsythe’s In The Middle Somewhat Elevated, Woundwork 1, Pas./Parts och O Zlozony/O Composite av Trisha Brown.
Aftonen inleddes med den emblematiska In the Middle, skapad 1987 för den dåtida nya generationen av stjärnor, bland dem Sylvie Guillem, Laurent Hilaire, Isabelle Guérin, Manuel Legris och Fanny Gaïda. Med sina explosiva tenduer, extrema grand battements, sträckta armar, flexade händer till Thom Willems elektroakustiska musik på åskvädervolym, den nutida klassiska dans – som sen dess finns på repertoaren på all världens viktigaste kompanier – upphör aldrig att förvåna med sitt radikala sätt att dekonstruera det klassiska språket. Verket har nu symboliskt överlåtits på den nya generationen, här deltog inte en enda étoile eller äldresoloist.
William Forsythe har själv deltagit i instuderingen och anpassat verken för den nya generationens nya unga konstnärer. Trots att det framfördes i halsbrytande fart – tydligen ännu snabbare än i ursprungsversionen – tycktes In the Midddle ha blivit ett något tamare verk, kanske saknade det den sortens vilda energi och råa aggresivitet och brutala intensitet som ursprungligen gjorde ett sådant intryck.
Efter Trisha Browns mycket lyriska och hemlighetsfulla ballet till Laurie Anderson’s musik som dansades mycket vackert av de tre étoile-erna, Isabelle Ciaravola, Nicolas Le Riche och Jérémie Bélingard, var den andra halvan en ren fröjd att se, tack vare de två mindre välkända verk av Forsythe som visades. De skapades bägge för kompaniet 1999.
I Woundwork 1, briljerade Marie-Agnes Gillot, Benjamin Pech, Eleonora Abbagnato och Nicolas Le Riche med två olika pas de deux. Under 15 minuter konstruerar och dekonstruerar de fyra dansarna obarmhärtigt och hypnotiskt komplexa rörelser, spiraler och vågrörelser och återskapar därmed det akademiska dansspråket under processens gång.
Pas./Parts är å andra sidan ett ensembleverk för 15 dansare som är lekfullt likt en glad fest, med en kaskad av extremt utmanande solon, duetter, trios, kvartetter och gruppdanser, som samtliga dansades med kirurgisk precision och stolthet. Varje entre gav upphov till nya energiska utbrott av virtuos dans: Ett verkligt fin avslutning på ett lyckat spelår.

Simona Gouchan

Fler Recensioner

Annonser