Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 27 september 2020

Dans med andra konstarter

2012-12-18

Fakta:

Namn: Hübberiet
Ensemble: Den Kongelige Ballet med gæster
Plats: Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Köpenhamn
» http://www.kglteater.dk

Titeln Hübberiet är ett återkommande grepp på Det Kongelige Teater. Det är ett föreställningskoncept, som har blivit mycket populärt hos publiken. Populariteten beror nog på programmets omväxlande innehåll och förmånliga biljettpriser (200 kr för en biljett). I Hübberiet är balettmästare Nikolaj Hübbe värd för ett program där dansen blandas med annan scenkonst. Vad kvällens program kommer att innehålla vet man inte när man köper biljetten, det avslöjas först i allra sista ögonblicket, så det är som ett lotteri. Man vet inte vad man får, bara att det alltid finns något inslag som inte är så kul.. Take it or leave it!
Vid den innevarande säsongens premiär på Hübberiet blev man tvungen att genomlida musikern och coachen Lars Storck aktiverande av publiken, som blev tvungen att resa på sig och ropa i kanon, göra underliga rörelser och andra fåniga pinsamheter. Lars Storck kan kanske värma upp en tv-publik före ett underhållningsprogram, men förmågan att underhålla en vuxen publik på teatern har han inte. Man blev också tvungen att uthärda en ironisk juldikt som deklamerades av balettmästare Hûbbe själv. Den var nog tänkt att vara underhållande, men den var anakronistisk på ett underligt och föga underhållande sätt. Ingick gjorde också ganska trist jazzmusik som skulle ha passat bättre på en liten inrökt bar än på en stor scen.
När man hade utstått dessa nitlotter, fick man även några riktigt fina upplevelser. Man fick ett Kongeligt Operakor, som satt i salongen bland publiken. Plötsligt reste sig körmedlemmarna i bästa flash mob-stil och sjöng Halleluja-kören från Händels populära körverk Messias. En härligt musikalisk jul-överraskning. Man fick även höra fina Shakespeare-sonetter framförda av de två unga skådespelarna Johanne Louise Schmidt och Thomas Hwan, sistnämnde framförde för övrigt sin sonett på klingande jysk dialekt. Stora känslor uttryckta på anspråkslös jysk dialekt är alltid kul att höra
Lyckligtvis fans det också balett på programmet. Det dansades utdrag ur La Bayadere och Tornerose, som båda finns på Den Kongelige Ballets repertoar under denna säsong. Man fick stifta bekantskap med Corpus, som är Den Kongelige Ballets nyaste koreografiska påfund. Ett kompani i kompaniet. Corpus är under ledning av Esther Lee Wilkinson och svenske Tim Matiakis, och utmanar Den Kongelige Ballet med modern koreografi. Här visades både exempel på vild free style och strama linjer. Det blir spännande att se vad Corpus kan bidra med i framtiden. Dansarna sprudlade i alla fall av energi i denne presentation och verkade trivas med de moderna stegen, som deras två kolleagor hade tänkt ut.
Aftonens höjdpunkt var dock duon Traditional dansat av Ida Praetorius och Andreas Kaas. De två unga dansarna vann var sitt pris som respektive bästa kvinnliga och manliga dansare vid årets Erik Bruhn Competition i Toronto. Själva stycket Traditional, fick priset för bästa koreografi. Alessandro Pereira från Dansk Danseteater har koreograferat verket och han kallar det för en androgyn pas de deux, där dansarna är klädda likadant i svarta byxor och blazers. Men själva dansen är allt annat än traditionell. Till cello-musik av Zoe Keating er der overraskende løft og trin samt elegante horisontale linjer.
Det är tredje året i rad som Den Kongelige Ballet bjuder på Hübberiet, så man kan gott betrakta detta som en tradition på Kongens Nytorv. Det är en sympatisk ide att bjuda in andra mer publiktillvända konstarter till dans, så att säga. Tänk om övriga konstarter kunde visa motsvarande intresse för dans?

Hübberiet ges ytterligare två gånger 2013, och då blir det ett nytt program.

Torben Kastrup

Fler Recensioner

Annonser