Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 20 september 2020

Fixerad rörlighet

2012-12-10

Fakta:

Namn: Kopplad
Koreografi: Jeanette Langert
Musik: Harry Escott
Ensemble: Dans : Anandi Vinken, Scenografi och kostym: Bente Lykke Møller
Plats: 3e våningen, Göteborg
» http://www.3vaningen.se/

Rummet svart, två pelare vita. Den dansande i Kopplad, i vit flickklänning, lutar sig ut från pelaren med ryggen mot publiken. Länge. Nästan orörlig. Jeanette Langert har skapat ännu ett verk där den mänskliga kroppen blir en mobil skulptur.
Den fixerade med rörliga dansaren har blivit Langerts kännetecken. I verk som Fröken eller Julie³ har de dansande kvinnorna hållit i sig i eller hållit sig till något: en brits, en pelare. Eller golvet, som om det sög fast dansarens kropp. Tempot är alltid långsamt, förändringarna sker sakta och i minimala graderingar.
Som om koreogafin är på upptäcksfärd på dansarens kropp. Anandi Vinken, tillfälligt ledig från Göteborgsoperans danskompani, övergår till golvbunden dans, och sakta söker sig benen runt henne som visare på en urtavla. En sträckt tå letar sig bort från kroppens centrum, ett lyft ben eller en uppåtvänd skinka förvandlar hela dansaren till form och konstföremål i rummet.
En mening ur Tomas Tranströmers Preludier II ur Mörkerseende är verkets utgångspunkt: ”Två sanningar närmar sig varann En kommer inifrån En kommer utifrån och där de möts har man en chans att få se sig själv.” Koreografens material kommer ”utifrån” till dansaren, som gör det till sitt eget, ”inifrån” kommande. Så kunde raden tolkas, även om jag tänker mig att Tranströmer skriver om verklighetens mörkerseende på en ö vid svart vatten som en metafor för självkännedom.
I en intervju säger Jeanette Langert att hon skulle vilja göra verk för en stor scen och stor publik. Det är dags, jag håller med. Hennes särdeles väldefinierade språk, som här fint buret av Anandi Vinken, utgår från den klassiskt tränade dansaren och den återhållna pefektionen. Hon har redan visat i sin Julie³ hur väl hon kunnat skapa dans för tre personer, det vore intressant att se henne vidga sitt rum och sitt material. Dansare från Göteborgsoperans danskompani har varit hennes medskapare länge och kunde vara ett landskap för vidare upptäckter.

Publicerad i GT/Expressen 9 dec.

Margareta Sörenson

Fler Recensioner

Annonser