Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 20 oktober 2020

Skämt och allvar

2012-11-20

Fakta:

Namn: Giselle
Koreografi: Halla Olafsdottir/ John Moström
Ensemble: Balettakademiens elever
Plats: Moderna Dansteatern, Stockholm
» http://mdtsthlm.se/

Baletten Giselle är romantiken när den är som mest effektiv. Den sticker kniven i hjärtat – och den vrider om. En filmversion från 1969 med den legendariska klassikern från 1841 rullar fram på väggen bakom publiken. Den fragila Carla Fracci flyger fram som Giselle, man blickar gärna över axeln på hennes naiva förälskelse, den luftlätta dansen, det skändliga sveket. Mammas oroliga blickar, den rejäle skogsvaktarens hemvävda kärlek som står sig slätt mot en ung ädlings galanteri.
Framför mig på MDT:s vida golv där allt modernistiskt samtida högvilt brukar tumla om, dånar nu 40 dansstudenter fram, de flesta unga kvinnor jämnåriga med stackars Giselle. Alla, killarna också, citerar friskt från det klassiska verket och tar sig an Adolphe Adams guppiga, skuttande musik med liv och lust. Koreografin av Halla Olafsdottir och John Moström är en nedmontering och ett muntert skämt med genrens grepp. Men samtidigt en slags hyllning till dess styrka, och hur det nu är, allvaret och smärtan skär igenom. Det är som om romantiken går segrande ur denna batalj.
Symboliska gester och poser växer ut till hela studiehäften av romantikens långa tentakler in i vår egen föreställningsvärld. Mest är det glatt ironiskt, friskt genomskådande och ifrågasättande. Men så är det den där rostaggen som fastnar, rispar, ger ärr. Alla stackars Giselle! Om man skulle gråta en skvätt ändå.

Publicerat i Expressen 18 nov 2012.

Margareta Sörenson

Fler Recensioner

Annonser