Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 04 december 2020

Triangeldrama med tindrande vackra steg

2012-11-13

Fakta:

Namn: La Bayadère
Koreografi: Marius Petipa, iscensättning Nikolaj Hübbe och Eva Draw
Ensemble: Den Kongelige Ballet, Det Kongelige Kapel
Plats: Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Köpenhamn
» http://www.kglteater.dk

Den Kongelige Ballet briljerar i Nikolaj Hübbes och Eva Draws mycket lyckade uppsättning av Petipas stora ryska klassiker La Bayadère.
Det är modigt av Nikolaj Hübbe, att han som den första balettmästaren på Det Kongelige Teater vågar ta in Petipas stora och ytterst krävande klassiske helaftonsbalett La Bayadère i repertoaren. Som man kunde se på premiären i lördags kväll har både balettkåren, solisterna och solodansarna i den Kongelige Ballet nu uppnått en så hög teknisk nivå att de klarar av utmaningen med glans. Tillsammans med Det Kongelige Teaters stilsäkra ryska balettinstruktör, Eva Draw, har Nikolaj Hübbe lyckats göra uppsättningen av La Bayadère till en extraordinärt lyckad version i Richard Hudsons fantastiskt flotte indiskinspirerande scenografi och kostymer.
En riktigt god idé är det, att historien i Hübbes uppsättning har flyttats från en avlägsen indisk formtid till den viktorianska koloniala epoken i slutet av 1800-talet. Härmed skärps kontraster och klasskillnader i balettens triangeldrama, som nu utspelar sig mellan den engelska översten, Sir William Sibley, hans tillkommande Lady Emma och den indiska tempeldansösen Nikija (La Bayadère). Kontrasterne understryks raffinerat i de färgstarka indiska kostyker kontra engelsmännens tillknäppta dräktter i bleka nyanser.
Alle tre akterna är späckade med virtuosa steg, men dansarna lyckas verkligen även skapa starka karaktärer. På premiäraftonen var J’aime Crandall förunderlig fjäderlätt och säker Nikia i raffinerad tåspetsdans med fina graciösa indiskt inspirerande armrörelser. En höjdpunkt är bland annat hennes förtvivlade solo i andra akten, där hon får ett dödligt bett av en orm som Lady Emma har gömt i en korg.
Som Sir William Sibley kan Alban Lendorfs solo fylla hela scenrummet med sin karismatiska elegans, han gör som alltid otroligt vackra hopp med vackra linjer i sin dans.Kärleks- pas de deuxerne mellan de två är mycket fina.
Lena-Maria Gruber är både elegant och sensuell som Lady Emma, och aldrig har Gruber dansat bättre än i detta mycket tekniskt krävande partiet. Kring de tre huvudpersonerna vimlar det också av vackra prestationer. Mads Blangstrup skapar en stark karaktär som den stränge och avundsjuke braminen, som i likhet med Sir William är förälskad i Nikija. Till förlovningsfesten mellen Lady Emma och Sir William i andra akten är solot med den Nijinskij-inspirerade Blå Guden ett fantastiskt inslag med den sublimt högt hoppande Jón Axel Fransson i gudarollen. Men här är också balettbarn i skön påfågelsdans under ledning av den expressive påfågelsdressören, Lis Jeppesen, och det slår verkligen an hos publikum, när en jättestor elefant går över scenen.
La Bayadère är inte minst känd för sin avslutande vita akt i Skuggornas Rike, där Nikija och Sir William förenas efter att Sir William i denna uppsättning har tagit sitt liv. Det är en praktfull syn när de 24 dansöser i vita tutuer den ena efter den andra gör sin entré i denna akt, som till den grad är en test på balettens nivå, som den till premiären klarade med glans.
Den estniske dirigenten Anu Talis säkra direktion av Det Kongelige Kapel gav Minkus dansanta musik flott klang i orkestergraven, och det var inte bara vid slutet av uppsättningen som bravoropen inför dansarnas prestationer ekade i salongen.

Spelas på Det Kongelige Teater, Gamle Scene, till och med 15 mars.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser