Dansanta armar
Fakta:
Namn: Name of the next songKoreografi: Örjan Andersson
Musik: BJ Nilsen
Ensemble: Andersson Dance
Plats: Store Carl Dansehallerne, Köpenhamn
» http://www.dansehallerne.dk
Armarna är välproportionerade och muskulöse som på en antik manlig skulptur, men dessa armar sitter inte på en gammal marmorskulptur, de sitter på dansaren Asher Lev. Som han rör sina armar! Graciöst och elegant. Maskulint och feminint på samma gång i Name of the next song som är ett verk för fyra dansare, men det är israelske Asher Lev, som med sina uttrycksfulla armar som bär upp Örjan Anderssons koreografi. Asher Lev är som en slags vetenskapsman, som huvudsakligen med sina armar utforskar tiden och rummet. Det är som om, han försöker få tiden att upphöra med sin kropp och sina starka armar. Han bromsar upp tempot, dock utan att allting går i stå. Men Name of the next song är i närheten av att bromsa in helt och håller flera gånger och att gå i stå. Just så är verket skapat, att närapå varje rörelse föder en ny paus. En riktigt lång paus. Denna balansgång mellan spännande dans och trist ickedans är hårfin, men den erfarne Örjan Anderssons håller liv i pauserna – och dansen.
På scenen finns även musikern BJ Nilsen. Vid sin mixerpult skapar han märkliga, men intressanta ljudbilder som nästan upplevs som en kontrast till dansen, och som en motpart till dansarna. I ljudcollagen hörs vatten, sjöfåglar och surrande insekter, och slutligen, medan snöflingor dalar ner över scenen, hörs en väderleksrapport. En meteorolog berättar om vädret på en kyligt registrerande sätt, som passar till den mycket seriösa ton, som kännetecknar Name of the next song. Bara Udo Haberlands disiga ljusdesign skapar lite lyrisk och känslosam stämning i verket.
Örjan Anderssons Name of the next song hade premiär i Aarhus i februari, men den 6 och 7 november hade köpenhamnarna också chansen att också möjligheten att uppleva detta säregna verk som är mer tilltalande för intellektet än känslorna.
Fler Recensioner