Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 04 december 2020

Skröplighet och mörka krafter

2012-10-15

Fakta:

Namn: Walking in The Night
Koreografi: Itzik Galili och Edhem Jesenkovic
Ensemble: Dansk Danseteater
Plats: Dansehallerne
» http://www.dansehallerne.dk

Dansk Danseteater utmanas i ordets bästa bemärkelse i programmet Walking in the Night med verk av Itzik Galili och Edhem Jesenkovic.
Det är två intressanta internationella koreografer, som Dansk Danseteater presenterar i sitt höstprogram Walking in the Night. Israelsk-födde Itzik Galili, som under många års tid har haft sin bas i Holland, och som den danska publiken känner till speciellt från hans humoristiska trio The Sofa Scene, som många gånger har varit en del av programmet i Sommerballet på Bellevue. Men nu är det helt andra känsliga, skröpliga och kraftfulla sidor av den mänskliga karaktären som den allsidiga koreografen visar oss i duon Fragile (1997) och det flotta ensembleverket Peeled (2004).
Effektfult flätas de två mycket olika verken samman genom att båda dansas i vita kostymer som nästan liknar pappersklipp. Till bägge verken har Yaron Abulafia kreerat ett magiskt, arkitektoniskt ljus, som utgör en oerhört viktigt inslag i koreografierna.
Som en lindansare rör sig Stefanos Bizas och Ana Sendas i Fragile på en ljusstrimma, som både skär genom rummet och kropparna, och de dramatiska kontrasterna mellan ljus och mörker för tankarna till Carravagios målningar. Mjuk och plastisk är rörelsekvaliteten i såväl höga benlyft som sensuella famntag till Gavin Bryars vaggande musik, innan de två vackra dansarna till slut försvinner från varandra.
En helt annan pågående puls och dynamik råder i Peeled, där 12 dansare till Percossas slagverksmusik likt schackpjäser flyttas runt i skiftande fält, samtidigt som ljuset hela tiden skapar nya rum och mönster. Här råder på en och samma gång tyngd och lätthet i starka, musikalska rörelser, och fint är bl.a. solot med Emily Nicolaous, när hon ensam fyller hela rummet i Peeled, som bl.a. handlar om längtan efter egenvärde.
Farliga mörka krafter står på spel efter pausen i bosniskfödde Edhem Jesenkovics dystra kreation Dilemma of Obedience, vars titel refererar till Stanley Milgrams lydnadsforskning från 1960-talet. Styrd av mörka maskförsedda alteregon drar de skickliga dansarna med militär disciplin in i blixtsnabba rörelser med militant disciplin in på led och ger med lyfta armar associationer till totalitära regimer. När någon ekvilibristisk typ försöker bryta sig ut ur ledet stiger en stämma: ”Please continue”, och hos Jesenkovic, som verkligen har något på hjärtat, är det mörkret som vinner över ljuset.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser