Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 27 september 2020

Vilt virtuost och glimrande charm

2012-10-14

Fakta:

Namn: Traces
Koreografi: Shana Carroll och Gypsy Snider
Ensemble: Les 7 Doigts de la Main
Plats: Republique, Köpenhamn t.o.m. 21 oktober.
» http://www.republique.dk/Presse/TRACES.aspx

Traces med den kanadensiska gruppen 7 Doigts de la Main är nycirkus i toppklass med vild akrobatik, musikalitet, humor och poesi.
De kastar sig in på scenen i enormt energiska hopp, skutt och saltomortaler likt desperados på flykt från en hotande katastrof. Sex man och bara en enda kvinna, allesammans annonymt kostymerade. Men snart visar sig de sju ekvilibristiska artisterna i den kanadensiska nycirkusföreställningen Traces sina rätta sidor och i helt individuella,, charmerande och härliga personligheter. Allesammans ger de sig hän i häpnadsväckande stunts och trix i fantastiska musikaliska lekar.
Härhemma känner vi redan till det kanadensiska nycirkuskompaniet Les 7 Doigts de la Main som alltså bär det absurda namnet Handens sju fingrar, bland från förra årets lyckade samarbete med teatern Republique och danska konstnärer i nycirkusföreställningen Fibonacci. Men nu är det Les 7 Doigts de la Mains helt egna världssuccé från 2006, som intar Republique.
I fina dynamiska skiften och övergångar avlöser numren varandra i Traces, där en av höjdpunkterna är en poetisk och vilt virtuos och dansant duo mellan den långa Mason Ames, som spelar Klumpeduns och den lilla flinka och flörtiga Valérie Benoit-Charbonneau, och leder till att hon står på händerna på Masons huvud.
Både Valérie och flere av de manliga artisterna spelar själva instrument live på scenen. Men det är helt otroligt hur hela gänget också kan spela basket till funk-rytmer, glida och hoppa iväg på skateboards och elegant hoppa och kasta sig genom lodrätta ringar. Och det är helt sanslöst är det att de deras akrobatik på kinesisk påle och hur de hoppar från påle till påle likt lemurer som hoppar från träd till träd.
Den inramande historien till hela föreställningen med en storstadskatastrof är kanske lite långsökt, men vi kan ju allesammans identifiera oss med att ha ont om tid. Och det handlar om 90 minuters pulserande och härligt livsbejakande akrobatiska utmaningar i Traces som man inte bara kan identifiera sig med, utan också gör en glad till sinnet.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser