Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 28 september 2020

Från balett till danskompani i Göteborg

2012-08-29

GöteborgsOperans Balett ändrar sitt namn till GöteborgsOperans Danskompani. Det var på tiden. Språket, människorna och världen förändras och ordet ”balett” har smalnat som en liten sylfidmidja oc betyder idag dansstilen ”klassisk balett”.
Min enda invändning är tillägget ”-kompani”; dans hade väl räckt. (Grupp eller ensemble är rimligare för en del av en verksamhet inom en högt värderad och subventionerad institution. Kompani leder tankarna till något ekonomiskt självgående.)
Men det är ändå intressant att notera att begreppet balett har kommit att förändras i takt med att dansen har exploderat och invaderat scenkonsternas utveckling. Idag är den rimliga, samlande termen DANS för hela fältet av scenkonst där någon dans ingår, det må vara break dance, samtida dans, buto eller klassisk balett.
”Namnet har ändrats för att återspegla det faktum att vi är ett modernt och samtida danskompani. Vi skapar scenkonst av vår tid, för dagens människa”, säger Adolphe Binder, konstnärlig ledare för en högst vital del av Göteborgsoperan, för övrigt Nordens största ensemble för samtidsdans.
De senaste tjugo åren har ”balett” varit en konstig etikett också på Cullbergbaletten. Men förklaringen är enkel och historisk. När Birgit Cullberg skapade sitt kompani, kallade man all dans balett, till och med jazzdansen när den slog igenom på 1960-talet, kallades jazzbalett.
Jag drar ut kristallkulan jag har i en hurts invid arbetsbordet, polerar den med sammet och försöker se in i den: hur länge dröjer det innan Stockholmsoperan gör som sin kollega i Göteborg? Svårt att se, lite dimmigt där, men tjugo år till tar det nog.

Margareta Sörenson

Fler Nyheter

Annonser