Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 19 september 2020

Se musiken – hör dansen

2012-05-08

Fakta:

Namn: Balanchine & Stravinsky
Plats: Det Kongelige Teater, Gammel Scene, Köpenhamn
» http://www.kglteater.dk

Premiären på Den Kongelige Ballets nya krävande program Balanchine & Stravinskij gavs till minne av mecenaten Mærsk Mc-Kinney Møller.
Innan föreställningen började fredagen den 27 april på Gamle Scene, gick ballettmästare Nikolaj Hübbe upp på scenen och meddelade att premiärföreställningen av Balanchine & Stravinskij tillägnades den nyligen bortgångne Mærsk Mc-Kinney Møller, vars tre döttrar fanns på plats i salongen. Hübbe underströk bland annat i vilken hög grad den store industrimannen hade banat väg för privat sponsorstöd till konsten, redan på 70-talet när Den Kongelige Ballet var på turné i USA. Nationalbaletten har i hög grad behov av sponsorstöd idag, både till stora nya produktioner, turnéer och besök av gästande kompanier.
Ekonomiska kristider kräver också återbruk. Även om programmets tre verk Apollon, Agon och Symfoni i tre satser samtliga är nyuppsättningar, är det nu första gången, man kan se de tre geniale koreografier till musik av Stravinskij i ett och samma program. De tre enormt krävande verken klär varandra väldigt väl.
Balanchines banbrytande Apollon från 1928, där han för första gången demonstrerar sin neoklassiska stil, ställer store krav på den manliga dansaren i titelrollen som den unga grekiska guden, som förenas med sina muser. Till fredagens premiär hade Marcin Kupinski ett gott grepp om det hela rent tekniskt, men var för spänd för att kunna ge karaktären personlighet och djup. Det hade Apollon i andra lagets uppsättning i lördags, när den karismatiske Alban Lendorf dansade med en på en och samma gång generös och maskulin styrka med lekande lätthet och eftertänksamhet. Den bara 22 år gamla 22-årige Lendorf, visade ännu en gång under denna säsong prov på vilken sublim och allsidig dansare han är.
I den mer abstrakta baletten Agon, som är ett eminent samarbete mellan Balanchine och Stravinskij, leker såväl den seriellt komponerade musiken som de tolv dansarna i svartvita trikåer raffinerat med renässansens dansformer. Både på fredagen och lördagen rådde det fin dynamik mellan de fyra manliga dansarna, som inte utan humor startar den skarpa och plastiska baletten.
Höjdpunkten är pas de deuxen, där ballerinan bland annat svingar foten bakom nacken på sin partner och i premiärlaget rådde det en härlig spänning och gjöd mellan J’aime Crandall och Jean-Lucien Massot, som även dansar tillsammans på lördag när Massot tar avsked av kompaniet. Meget lykkedes også for den purunge aspirant Stephanie Møller sammen med solisten Sebastian Kloborg på andet hold.
Den kroppsarkitektoniska och stundtals helt jazziga Symfoni i tre satser med kåren i kraftfulla diagonaler blir med sina över 30 dansare lite ihopklämd på Gamle Scene. Men dansarna sprudlar av energi, och det är glimrande solopar i bägge lagen, Jodie Thomas och Tim Matiakis är bland anndra ett fint matchande par med stilkänsla.
Det är alltid välgörande för kompaniet att danse Balanchine, och balettmästaren är modig nog att kasta ut även de yngsta dansarna i dessa krävande baletter. Även om alla ännu inte har erfarenheter och kraft nog att ge dansen den rätta poetiska lystern, är Balanchine & Stravinskij ett ytterst sevärt och musikalskt intressant program, som väl illustrerar Balanchines bevingade ord: ”Se musiken, hör dansen”.

Spelas till och med 21 maj.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser