Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 29 september 2020

Kurtisanens kamp för kärleken

2012-04-06

Fakta:

Namn: Kameliadamen
Koreografi: John Neumeier
Musik: Chopin
Ensemble: Den Kgl. Ballet. Det Kgl. Kapel
Plats: Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Köpenhamn
» http://www.kglteater.dk/

John Neumeiers stora hjärtskärande kärleksdrama Kameliadamen får en enastående tolkning av Den Kongelige Ballet.

Det är inte mindre än ett mästerverk John Neumeier skapade när han 1978 transformerade Alexandre Dumas den yngres roman Kameliadamen till en helaftonsbalett. Tack vare balettmästare Nikolaj Hübbe har Den Kongelige Ballet nu för första gången lyckats få Neumeiers gripande och hjärtskärande kärleksdrama på programmet.
På själva scenen råder det absolut ingen kris eller uppmaning att spara på kompaniet som håller en enastående hög nivå, såväl tekniskt som dramatiskt i den krävande baletten om den omöjliga kärleken mellan den parisiska kurtisanen Marguerite (Kameliadamen) och hennes älskade Armand. En berättelse om att förhålla sig till konventioner, göra smärtsamma livsval och förspilla sitt livs möjligheter.
Karakteristiskt för Neumeier bjuder Kameliadamen på väldigt fina kataktärsstudier av såväl huvud- som biroller. Tack vare Neumeiers och hans assistenters utmärkta personregi rådde ett vibrerande liv och närvaro på scenen både på i premiärlaget och under det andra laget dagen efter premiären.
I den stora rollen som den av tuberkelos drabbade Marguerite uppnådde Susanne Grinder nya höjder som solodansare med sin ungdomlige, koketta och känslosamma tolkning av den dödsmärkta kurtisanen. Hon överträffade sig själv, Tillsammans med henne var det en ren fröjd att se hur Alban Lendorf inte bara behärskade tekniken självklarhet som Armand, men också gav prov på ett enastående dramatiskt utspel i skådespelararbetets detaljer i allt från förälskelsens lycka till desperation, vrede och förtvivlan.
Vilken gnista som de upprätthöll sinsemellan genom den tre akter långa baletten som är försedd med enormt tekniskt utmanande pas de deuxer med en mängd komplicerade lyft.
Samspelet mellan de två huvudpersonerna var också mycket fint i andra laget där Gudrun Bojesen med sin praktfulla tolkning förmedlade själsligt fördjupning och fragilitet till en mer modern variant av Marguerite tillsammans med Ulrik Birkkjærs härliga, romantiska följsamma Armand.
Stark karisma hade både Nikolaj Hübbe och Jean-Lucien Massot på respektive första och andra laget som Armands känslomässigt störda far som befaller Marguerite att offra sonen. Och parallell-historien om rokoko-kurtisanen Manon Lescaut och hennes älskade Des Grieux, som Neumeier raffinerat flätar in i balletten, blev excellent dansat av J’aime Crandall och Mads Blangstrup i första laget och glimrande av Lena-Maria Gruber och Gregory Dean i andra laget.
Jürgen Roses enkla scenografi och vackra stiliserade romantiska tidstypiska kostymer i de skönaste material och färgskalor är en ren ögonfröjd och musiken av Chopin skapar en perfekt tidskänsla, atmosfär och känslosam stämning. Med Julian Thurber som pianist på scenen och konsertpianisten Roberto Cominati i orkesterdiket tillsammans med Det Kongelige Kapel under Michael Schmidtsdorffs mycket kundiga ledning blev den musikalska delen av Kameliadamen också utsökt musikaliskt tolkad.

Visas på Gamle Scene till och med 2 maj.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser