Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 01 oktober 2020

Ytligt Hübberi

2012-03-05

Fakta:

Namn: Hübberiet
Plats: Det Kongelige Teater
» http://www.kglteater.dk/

Hübberiet är titeln på tre olika program, som Den Kongelige Ballet visar tre fredagar i rad. De tre föreställningarna har olika teman, och till premiären var temat: Mand/kvinde – er den lille forskel blevet for lille? (Man/kvinna är den lilla skillnaden för liten?)
Ballet for begyndere (Balett för nybörjare) kallar Den Kongelige Ballet själv dessa föreställningar, och det är en passande titel, for det var inte mycket till balett på premiärprogrammet. Det var så få balettsteg, att man skulle kunna tro, att kvällens värd balettchef Nikolaj Hübbe, var rädd att den del av publiken som var ovan vid balett skulle kunna skrämmas bort. Det var mest lättsam underhållning på programmet, till besvikelse för balettpubliken.

Titeln på programmet kunde också ha varit “Balett-talkshow”. Att vara med om Hübberiet är som att vara med om en tv-show med snicksnack mellan olika underhållande inslag. Aftonen utvecklades inte i någon intressant riktning, eftersom temat aldrig fördjupades.
Vi fick höra ett blixtsnabbt föredrag av hjärnforskaren Peter Lund Madsen, som ett underhållande sätt berättade om skillnaderna mellan mannens och kvinnans hjärna, vilket var en intressant och bra utgångspunkt för kvällens tema. Men ett kort utdrag ur teaterföreställningen Kvinde kend din krop (Kvinna känn din kropp) och en sketch om utvecklingen av en mans hjärna – eller bristen på dess utveckling – i en enda följd blev helt malplacerat. Men allra värst var dock inslaget , Mads og Monopolet, (Mads och Monopolet) som är ett frågeprogram på Danmarks radio, vars panel och värd flyttades in på scenen och besvarade frågor om samlevnadsproblem. Man kanske kan lyssna till det här programmet medan man städar en lördagsförmiddag, men att se det på en scen en fradagskväll är tråkigt så att klockorna stannar.
Ett par dansinslag blev det dock. I Johan Kobborgs fina, men korta Les Lutins, flörtar dansösen med de två dansarna, men väljer till slut violinisten. Ett väldigt kort utdrag ur Jerome Robbins The Cage, där spindelhonan kväver den manliga spindeln mellan sina ben och en glimt från The Concert visades också. Bäst var utdraget ur Georges Balanchines Agon, där vi fick en se en dust mellan könen, och även ett glödande pas de deux ur John Neumeiers balett Kameliadamen. Susanne Grinder och Alban Lendorf dansade kurtisanen och hennes unga tillbedjare med en sådan inlevelse och passion att de omedelbart fick publiken med sig in i förälskelsen. Här fanns både närvarokänsla och glöd.

Likt Skavlan och andra talkshows slutade Hübberiet med musik The Raveonettes spelade fyra popplåtar där ljudet var uselt, texten obegriplig, så vad de egentligen bidrog med till kvällens tema är svårt att säga, bortsett från att det är en duo bestående av en kvinna och en man.
Förhoppningsvis blir nästa omgång av Hübberiet bättre och mer innehållsrikt, för publiken verkar gilla konceptet.

Fredagen den 9 mars är temat för Hübberiet:
Dansekroppen – Fra træsko-polka til dirty dancing (eller fra 1902-2012)

Fredagen den 16 mars är det istället:
Parløb på scenen – En hurtig flirt eller livslangt samarbejde

Torben Kastrup

Fler Föreställningar

Annonser