Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 03 december 2020

Uttrycksfullt med Norrdans

2012-02-28

Fakta:

Namn: Great Expectations
Koreografi: Gustavo Ramirez Sansano
Musik: Musikcollage
Ensemble: Norrdans Maria Pilar Abauerra, Fanny Barrouquére, Sara Enrich Bertran, César Garcia, Ján Spoták, Andrea Vallescar
Plats: Tonhallen, Sundsvall 27 februari
» http://www.scenkonstbolaget.se/

Det hörs ett gnisslande ljud, som om någonting metalliskt dras i sär. Konturerna av en kvinnas rygg avtecknar sig mot en vit rektangel mitt på den mörka scenen. Det finns en dörr i det vita. Hon öppnar den men stänger snabbt. Rör sig med oväntade ryck. En armbåge vrider sig, en hand borstar bort något, kroppen gungar till. Hon är ordentligt klädd i brun tunika och knälång kjol. Håret är uppsatt i en knut.
Den vita rektangeln visar sig vara en vit låda. Kvinnan öppnar dörren och försvinner. Snabbt erövras nu scenen av fem dansande clowner med vita peruker och röda näsor. De showdansar till cirkusmusik och är bara för läckra. Samtidigt utvidgas scenografin. Ytterligare två vita lådor glider in på scenen, och bildar en tillfällig fond. Det finns en dörr för varje clown att gå ut genom. Näsorna åker av, liksom perukerna. Vi möter skrattets baksida, det mekaniska, det spända, ensamheten.

Norrdans ger Great Expectations, ett verk av koreografen Gustavo Ramirez Sansano. Han är spanjor, verksam i USA, och har för första gången gjort koreografi i Sverige. Stycket är gjort speciellt för Norrdans och hade världspremiär i Härnösand i torsdags.
Denna måndagskväll är det Sundsvalls och Tonhallens tur och det visar sig att Tonhallens omdiskuterade scen fungerar perfekt för samtida dans. Golvyta, takhöjd, allt är tillräckligt stort och det som händer på scenen syns ut. Svårigheten är att fylla lokalen med publik, i kväll har det lyckats någorlunda.
Konstigt, för det som bjuds är en kanonföreställning, frågan är om Norrdans någonsin varit så roliga, så allvarliga, så övertygande.
Kompaniet tycks ha hittat sin stil i en uttrycksfull teatralitet som också kunnat ses i koreografier som till exempel Ring of fire, av Charlotta Öfverholm A B 3 av Martin Forsberg eller Kvart av Jo Strømgren.
Great Expectations har en uppfinningsrikedom i rörelsematerial, scenografi och kostym som är närmast överväldigande. Och det är väldansat. Stundtals vänder dansarna ut och in på sig som om de höll på med någon fysisk teaterträning från 1970-talet, och sedan talar de med sina kroppar om våra liv.

Great Expectations visas vidare
på Tonhallen, Sundsvall 29 februari, Storsjöteatern, Östersund 7 mars, Nordanåteatern, Skellefteå 26 mars, Dieselverkstaden, Stockholm 28 mars, Hullsta Gård, Sollefteå 4 april, Folkets Hus, Kiruna 16 april, Folkets Hus, Kalix 18 april, Christinasalen, Piteå 22 april, Västerås Konserthus 28 april.

Karin Kämsby

Fler Föreställningar

Annonser