Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 29 september 2020

Paris hyllar Pina

2012-02-27

Pina Bausch har hyllats i Paris i början av året. Till att börja med på Théâtre du Rond Point där Pippo Delbono, den italienska skådespelaren och regissören visade sitt senaste stycke Dopo la bataglia (Efter bataljen), ett vackert homage till den tyska koreografen som han tidigare har arbetat med.
Politiska skandaler, kulturelt hyckleri, absurditet och kaos står alltid i fokus i hans verk.
Tillsammans med de ordinarie medlemmarna i sitt kompani inklusive Gianlucà Ballarè, en skådespelare med Downs syndrom, Nelson Lariccia, en före detta hemlös och den dövstumme Bobò, – Delbonos musa – som har varit i över 50 år på mentalsjukhus, bjöd Delbono in världsberömda artister som: den rumänske violinisten Alexander Balanescu, och Marie Agnès Gillot, en av Parisoperans stjändansare. (Hon deltog när uppsättningen hade premiär i Padova där den skapades, men tyvärr kunde ballerinan inte delta i föreställningen i Paris på grund av en skada.)
Dopo la bataglia är till formen ett så kallat ”performance-event”, med en rad sekvenser som kombinerar dans (där en del av den är utformade av Marigia Maggipinto, som tidigare varit medlem i Bauschs kompani i Wuppertal) och visuell teater, stundtals i avsaknad av uppenbara gemensamma nämnare. Men de fås att samverka genom Pippo Delbonos egen närvaro. Han är på scenen och talar infor publiken. Den liguriske regissören (som även har arbetat tillsammans med Farfa Group under ledning av Iben Nagel Rasmussen i Danmark) kommenterar de sceniska bilderna, antingen han öser sin ilska över det minskade stödet till kulturen eller mödrar som lär sina söner underkastelse, utan att lära dem att vara modiga. Han citerar även poesi och andra texter av Whitman, Merini, Kafka och Pasolini…  Det hela är kraftfullt och kompromisslöst.
På Palais Garnier har Parisoperans balett justr spelat Pina Bauschs Orpheus et Eurydice (Orfeus och Euridike), ett dansteaterstycke som hon skapade 1975 strax efter att ha skapat Tanztheater Wuppertal. Till tonerna av Glucks opera, har koreografen skapat parallella roller för både dansare och sångare på scenen med Stéphane Bullion respektive Maria Riccarda Wesseling som Orpheus samt Marie-Agnès Gillot och Yun Jung Choi som Eurydice. (Baltasar-Neumann Ensemblen och med kör deltog även i detta fyrdelade verk med de olika avsnitten I sorg, Vrede, Frid och Död).
När Orpheus förlorar sin älskade för andra gången stannar all rörelse upp för att ge utrymme åt smärtans sång. Ett rent poetiskt mästerverk som berör oss lika starkt idag som när det skapades för 37 år sedan.

Simona Gouchan

Pippo Delbono Dopo la battaglia (Après la bataille, Efter bataljen) www.theatredurondpoint.fr

Pina Bausch Orphée et Eurydice Palais Garnier
www.operadeparis.fr/
 

Fler Nyheter

Annonser