Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Onsdag 30 september 2020

Cirkör på Danmarksturné med sin hjärn-cirkus

2012-02-27

Fakta:

Namn: Wear It Like A Crown
Regissör: Tilde Björfors
Musik: Rebekka Karijord
Plats: Baltoppen i Ballerup, utanför Köpenhamn 25-26 februari
» http://www.cirkor.se

I Cirkus Cirkörs föreställning dinglar det höga hattar ner från taket, likt ett mobilt konstverk av Alexander Calder, men människorna, som bär hattarna, är vildigt olikartade. Inte bara till det yttre, men också till karaktären. Några är rädda, nervösa och skräckslagna mens andra är självsäkra och överlägsna.
Alltsammans hänger ihop med våran tvådelade hjärna, för det är just denna del av människan som står i fokus på Cirkus Cirkörs föreställning Wear It Like A Crown, som under början av mars är på Danmarksturné och som kommer tillbaka till Danmark , närmare bestämt Köpenhamn i juni.
Titeln Wear It Like A Crown är från en sång av och med Rebekka Karijord. Sången har inspireret regissören Tilde Björfors till föreställningens tema. Den vemodiga sången har en text som berättar om ångest och att inte kunna ta sig ur den, men att vara modig nog att konfrontera sig med den.

Likt en avbild av den tvådelade hjärnan står det en tvåmanssoffa på scenen, där Henrik Agger nervöst sitter och stammande försöker att säga något förnuftigt om det kluvna sätt som hjärnan är inrättad på. Det leder till något helt obegripligt – om än underhållande snack. Den hjärnhalva som styr det logiska och rationella, är uppenbarligen frånkopplad. Han är en tragisk clown som försöker dölja sin ångest och brist på självförtroende bakom nervösa skratt. Han blottlägger modigt sina rädslor och bär dem som ”like a crown”. Men Henrik Agger kan annat än att spela den sorgsna clownen, han är en driven akrobat som genomför muskelkrävande handståendebalanser där han lyfter den späda och porslinsartat tunna Louise Bjurholm.
Liemannen är inte med i föreställningen, men däremot en vitsminkad man i japansk outfit utrustad med knivar och motorsåg. Som ett Memento Mori dyker han plötsligt upp på scenen eller ute i publiken. Ingen ska kunna känna sig helt trygg här, hur självsäker och kaxig man än är. Inget går som man hoppas. Likt en blixt från en klar himmel dyker den demoniske karaktären upp och de dominobrickor som Henrik Aggers just skulle ha träffat med en stor kula. Jesper Nikolajeff spelar den något demoniske karaktären och han behärskar såväl konsten att jonglera med morrande motorsågar som att gå på glasskärvor och kasta en svärm av knivar på en roterande skiva där en kvinna är fastspänd.
David Eriksson och Fouzia (Fofo) Rakez är föreställningens mest spännande par. Inte bara för att de är fina cirkusartister, de är också eminenta mimare och komiker med perfekt timing. David Erikson kan jonglera med avloppsrensare, som också sätter sig fast på hans skalliga huvud, där de tycks vilja suga ut innehållet i skallen på honom. Han kan dessutom jonglera med bordtennisbollar – genom att bara använda munnen.
De vita bollarna flyger ut och in ur munnen på honom, såvida han inte skickar dem vidare till Fouzia (Fofo) Rakez, med sina stora snälla ögon. Tillsammans med henne utför David Erikson även imponerande akrobatik i trapez. Numret är som en kärleksförklaring människor emellan. De tar tag i varandras händer och fötter och turas om med att hålla och bära varandra.
Wear It Like A Crown är en skön föreställning om hjärnans märkvärdiga labyrinter. Den är full av vemod och melankoli, vilket för övrigt understryks av en dramatskt mörk makeup. Men det är även en uppmuntrande föreställning med det goda och nyttiga budskapet att man ska bära sin osäkerhet och ångest med stolthet – ”like a crown”. För alla har en krona, frågan är bara vad det är i den.


Torben Kastrup

Fler Föreställningar

Annonser