Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 18 januari 2021

Lönsamma och rutinerade Svanar

2012-01-25

Fakta:

Namn: Svansjön
Koreografi: Okänd uppsättning av Petipas och Ivanovs Svansjön
Ensemble: Ryska Nationalbaletten i Moskva
Plats: Gästspel på Oscarsteatern, Stockholm 23 och 24 januari
» http://www.euro-concerts.com

Narren skrattar, prinsen trånar. Och lider. Svandrottningen ängslas med långa, magra vingslag.

Vad Ryska Nationalbaletten i Moskva är för slags kompani och om det har en hemmascen, en bakgrund och en tradition har inte gått att bena ut. Det ser ut som ett av flera ryska kompanier som arbetar kommersiellt och kuskar världen runt med vad som paketeras som ”äkta” klassisk balett. Och rysk.

Koreografin uppges vara den som dansades 1895 av den då åldrade Marius Petipa och den lite piggare Lev Ivanov. Men någon har, så mycket är säkert, lagt till och dragit ifrån – dock är denna någon anonym.

Anonym är också ordet för denna Svansjön med inspelad musik, inspelning givetvis okänd den också. Icke-live-musik är vanligt numera, men ett så burkigt och svagt ljud som det som bjöds på Oscarsteater är inte vanligt.

Korrekt, torrt och trist. Man lägger märke till att balettkårens svanar är lika långa allihop och, vad jag kan se, gör ingen fel. Det är väldrillat, men någon har glömt både hjärta och smärta i tolkningen. Solisterna, ingen presenterad med namn, är duktiga och de unga männen hoppar högt.

Det är utsålt och biljetterna på parketten kostar 500 kronor. Dansarnas skor är slitna och en kostym har en lagad reva synlig. Någon pressbild att tillgå finns förstås inte.

Oscarteaterns scen är för liten för balscener och polonäser; Stockholmsoperans Svansjön ter sig plötsligt som en sagodröm av känslighet och finess. Och fantastisk musik.

Om några dagar drar svanarna vidare till Köpenhamn. Suck.

Publicerad i Expressen Kulturen Scenbloggen 24 januari 2012

Margareta Sörenson

Fler Föreställningar

Annonser