Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 29 oktober 2020

Balett för pompa och ståt

2012-01-23

Svenska Dagbladet förhärligar invigningen av Bolsjojteatern på ett sätt som kan glädja Putinregimen med en märklig artikel. Den påstår att kritikerna var förtjusta över balettinvigningen av den gamla scenen den 18 november 2011.

Maktens behov av att bekräfta sig med kulturell pompa och ståt berörs i ett ytligt reportage i Svenska Dagbladet publicerad den 31 december kring Balsjojbalettens återinvigning av sin teater med Tjajkovskijs Törnrosa.
Uppmärksamheten i Jens-Eirik Larsens artikel koncentreras kring den amerikanske stjärndansaren David Hallberg, en dansprins, inlånad från American Ballet Theatre, som ska tillföra spänning på den gamla Bolsjojteaterns nyrenoverade scen. Artikeln som är publicerad mer än två månader efter händelsen utnämner den genomtrista föreställningen till en succé, tack vare den oklanderlige prinsen. I den ryska kritiken kan man istället läsa att dansarna var oinspirerade, att föreställningen gick på rutin och att scenografens val av slingriga mönster i scengolvet gjorde det svårt att uppleva geometrin i Petipas vidunderliga originalkoreografi. Det hela blev till en trist uppvisning och ett riktigt sömnpiller.
Själv såg jag denna Törnrosa med samma solister två dagar efter balettpremiären på Biorio på Södermalm i Stockholm, och där glesnade raderna i salongen efter varje paus.
Denna invignings-Törnrosa var heller ingen riktig premiär utan en lätt bearbetad version av en Törnrosa som givits på Kongresspalatset i Kreml redan ett år tidigare i en annan dekor. Den nya statiska dekoren genom hela baletten, bidrog till att förta sagans mystik.

Jens-Eirik Larsen, berättar om hur sovjetiska potentater gärna tog sina gäster till Bolsjoj. Medvedjev var också på plats under invigningen i sällskap med nyrika oljestaten Kazakstans president Nursultan Nazarbajev.
Viktigt i sammanhanget är också att man just har valt att låta Jurij Grigorovitj sätta sin stämpel på denna Törnrosa. Grigorovitj är balettmästaren som kommit att symbolisera sovjettidens permafrost och som på den tiden lyckades hindra andra koreografer att få sina verk framförda. Under många perestrojkaår var han borta från teatern, men i Putinland är den 84-årige maestron återigen verksam vid Bolsjoj och flera titlar i repertoaren finns i parallelluppsättning, det finns exempelvis en version av Giselle av Vladimir Vasiljev och en av Grigorovitj. Intressant är också att stjärnballerinan i titelrollen i Grigorovitjs Törnrosa, Svetlana Sacharova, själv har representerat Putins maktparti Enade Ryssland i Duman, Rysslands parlament. För Putin gillar, precis som Berlusconi på sin tid att ge utnämningar till vackra damer.

Tyvärr kunde David Hallberg inte rädda denna trista uppsättning, som istället för en magisk saga blev till en pompös ritual.
Jens-Eirik Larsen berättar också att de båda begåvade Bolsjojstjärnor som valt att lämna teatern för att arbeta vid Michajlovskijteatern i S:t Petersburg, skulle försvinna till en ”mindre teater”. Klart att de flesta teatrar är mindre än Bolsjoj! I senaste numret av Danstidningen (nr 6/2011) råkar det finnas bilder från den konstnärlige ledaren Valerij Fokins uppsättning Er Gogol. Naturligtvis har Natalja Osipova och Ivan Vasiljev mycket mer att hämta i den kreativa miljö och de utmaningar som Michajlovskij erbjuder. Det intressanta är även att dagens ryska stjärnor själva kan välja sin teater jämfört med andra tider, då exempelvis den berömda ballerinan Galina Ulanova tvångsförflyttades från Leningrad till Moskva.

Mer om Jurij Grigorovitj och hur tiderna skiftat för rysk danskonst kan studeras i Danstidningen 5/2010, där ett par böcker om modern rysk danshistoria recenseras.
Tilläggas kan även att Svenska Dagbladet i Jens-Eirik Larsens artikel transkriberar många av de ryska namnen enligt engelska språkregler. Svenskar har goda förutsättningar att uttala de ryska namnen välklingande, bara man följer etablerad praxis för transkribering av ryska.

Ann-Marie Wrange

Fler Debatt & Krönika

Annonser