Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 27 september 2020

Danskonst till snart sagt ”everybody” i Göteborg

2012-01-14

Till ett så gott som dagligt nyhetsintag vid min dator hör läsning av förträffliga Arts Journals nätsida, läst och spridd över hela världen. Och vad hittar jag väl där, just idag, om inte en text om att GöteborgsOperan ska visa noBody av den tyska koreografen Sasha Waltz?
Anledningen till att vårt västsvenska operahus hamnat i så fint sällskap är att detta är första gången som den världsberömda koreografen låter ett av sina verk framföras av ett annat kompani än sitt eget. Och detta andra kompani är alltså Göteborgsbaletten och med det har hon nu jobbat en tid, för att det ska kunna ha premiär den 25 februari. noBody är den sista delen i Waltz trilogi om kroppen – de första två heter Körper (Kroppar) och S.
noBody framfördes av Sasha Waltz & Guests, alltså koreografens eget kompani, på Dansens Hus i Stockholm 2004.
Då recenserades föreställningen av bland andra Svenska Dagbladets danskritiker Anna Ångström, tillika medlem i Danstidningens redaktionskommitté. Och ur den recensionen saxas detta citat: ” (noBody)… affects very strongly in its simple poetic finesse and imagination. Contours dissolve, the spirit takes flight.” Vi får väl ha överseende med att en liten reservation försvunnit i detta sammanhang – i original skriver Ångström: ” noBody” må spreta en aning men berör mycket starkt i sin enkla poetiska finess och fantasi. Konturer upplöses, själen får en flygtur.” (Svd, 17 maj, 2004).
Gott och väl så långt – men här kommer nu likväl en undran: är det så här det går till när Arts Journal väljer sitt material? Detta är ju faktiskt en ren pr-text, som GöteborgsOperan låtit översätta till engelska och göra tillgänglig på det sätt som vår tids globala mediavärld möjliggör…
Spelar roll – huvudsaken är att all världens dansintresserade människor får veta att lilla Sverige får något som ingen annan får: Sasha Waltz verk i ny tappning, framfört av ett svenskt danskompani. Samt en intressant videointervju med den världsberömda koreografen som har mycket att säga om sitt arbete och förhållandet till tiden, rummet och arkitekturen. Och om hur hon tänkte när hon valde att göra noBody just så här abstrakt, fast hon hade en historia att berätta: det handlar om en visualisering av tomhet och förlust, inspirerat av bland annat terrorattacken mot World Trade Center i New York, den 9 september 2001.

Nanacy Westman

Se vidare
www.artsjournal.com samt
www.opera.se

Fler Nyheter

Annonser