Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 26 september 2020

Dans om den inspärrade människan

2011-12-13

Fakta:

Namn: Journal 753
Koreografi: Lotte Sigh
Musik: Tune Madsen
Ensemble: Dansere: Sasha Elchaninova, Philip Benjamin Jenkins, Anastasia Tokranova, Søren Linding Urup. .
Plats: Københavns Musikteater
» http://www.kobenhavnsmusikteater.dk

Det er både imponerade och glädjande, att koreografen Lotte Sigh under hösten kunnat presentera hela tre olika föreställningar på tre olika scener i Köpenhamn. Först Transparency i Danshallerne, där hennes grupp av skickliga internationella dansare i samspel med Lars Egegaard Sørensens raffinerade videoprojektioner visade en rörelserik föreställning om korruptionens väsen.
Därefter kunde man på Baltoppen i Ballerup (i utkanten av Köpenhamn) uppleva hennes enormt dynamiska föreställning The Good, the Bad and You med det härliga unga ryska kompaniet Pantera Chamber Ballet från Kazan.
I november drog Lotte Sigh in på Københavns Musikteater med Journal 753, där Sasha Elchaninova och Anastasia Tokranova från Pantera Chamber Ballet var på scenen tillsammans med danske Søren Linding Urup och Lotte Sighs kontinuerliga samarbetspartner, Phillip Benjamin Jenkins. En härlig och fin danskvartett, som verkligen hade lyckats med att få in Lotte Sighs komplexa koreografiska språk under huden.
Medan Transparency och The Good, the Bad and You är rätt abstrakta, men stämningsfulla verk i ett till största delen överväldigande tempo, är Journal 753 ett mer berättande verk med större dynamisk spännvidd mellan hektisk rörelseaktivitet och frusna positioner.
Temat i Journal 753 handlar om den inspärrade människan, som inte vet om hon någonsin ska släppas fri. På ett effektfullt sätt använder sig koreografen av väggarna i Københavns Musikteater som dansarnas obändiga motståndare när de desperat försöker bryta sig igenom till friheten.
Lotte Sigh visar i Jounal 753 i likhet med sina övriga koreografier en fin känsla för hur scenrummet kan användas bland annat när hon i starka scener låter dansarna komma alldeles i närheten av publiken.
Lars Egegaard Sørensens flotta ljusdesign, som kastar ett intressant ljus på dansarnas kroppar, är tillsammans med Tune Madsens varierade musik, inklusive verkliga ljud av smällande järnportar, viktiga dramaturgiska effekter i föreställningen som går hem hos unga publiken.
Anslaget med dunkande diskomusik i som övergår i traditionell rysk dragspelsmusik är effektfullt. Inledningens kontraster mellan den lockande dansanta musiken och de stillastående dansarkropparna är gripande.
Föreställningen bjuder på många fina solon, duetter och fin ensembledans, som berättar om den instängda människans kamp och överlevnadsinstinkt. Lotte Sigh är en koreograf, som tycks ha en aldrig sinande ström idéer. Dock hade en del sekvenser med fördel kunnat kortas av och stramats upp.
Men Jounal 753 är i likhet med Transparency och The Good, the Bad and You en frisk fläkt och ett mycket inspirerande injektion för den moderna dansen i Danmark.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser