Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 28 september 2020

Prins utanför i vår tid

2011-12-05

Fakta:

Namn: Svansjön
Koreografi: Frederik "Benke" Rydman
Musik: Tjajkovskij, Salem Al Fakir, Moneybrother, Adiam Dymot m fl
Plats: Dansens Hus, Stockholm
» http://www.dansenshus.se

Det mesta är ändå sig likt. Prins Sigfrieds vankelmod, mamma drottningens beskäftighet, längtan till drömska jaktmarker. Benke Rydman, som förut var en väsentlig del av salig Bounce, har gjort en nyläsning av Svansjön som är lika klassisk som uppdaterad. Merparten av musiken är Tjajkovskijs Svansjön med sin fabulösa dramatik, smärta, jubel och patetik.

Koreografiassistent är Jennie Widegren, Bounces mesta ansikte, som också dansar mamman som driver på den gänglige prinsen, här fint dansad av Robert Malmborg. Och här hittar man också en av anledningarna att jubla över en fräscht ny Svansjön: en intressant och nytänkande fusion av ”vanlig” samtida dans och scenisk street, bådadera väl infogade i effektiv dansteater.

Tjugofem år efter Mats Eks nytolkning av Svansjön där han gjorde uppror mot romantikens syn på människan, kroppen och kärleken, har Benke Rydman fortsatt. Han har tydligt tagit intryck av Mats Ek, i vars Svansjön han också dansat med Cullbergbaletten. Det syns i perspektivet på prinsfamiljen, men också i uppdateringen av trollkarlen Rothbart till en hallick som med droger håller fast en grupp prostituerade flickor, ett tema som Ek arbetar med i sin version av Törnrosa.

Rydman lägger mer krut på samhället, drogerna och våldet. Det är inte lika psykologiserande eller mänskligt djuplodande, utan närmar Svansjön till populärkulturen. Dit den ju också hör: Svansjön är nästan det enda balettverk som är känt utanför de dansintresserades krets.

Jag sätter frågetecken för ett litet textparti som är för enkelt, men å andra sidan förtjusta utropstecken för tempot, kreativiteten, och för stilmixarnas effektivitet. Tjajkovskij håller ställningarna, toppad med Salem Al Fakir och lite till. Svandunet yr kring det smärtfyllda slutet och Rydman har tagit sagan om Prins utanför till vår tid. Samt, faktiskt, sett den också ur de unga, sargade kvinnornas perspektiv.

Publicerad i Expressen 2 december 2011.

Svansjön spelas på Dansens Hus i Stockholm till och med 5 februari 2012.

Margareta Sörenson

Fler Föreställningar

Annonser