Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 26 september 2020

Mats Ek skapar nytt helaftonsverk för Kungliga Baletten

2011-11-23

– Det första jag gjorde när det blivit klart att jag skulle bli chef här, var att kontakta Mats Ek, berättar en mycket glad Johannes Öhman för inbjudna journalister på Operans presskonferens härom dagen.
Det är helt klart att Johannes Öhman längtade tillbaka till Kungliga Baletten och hemstaden Stockholm, efter tiden i Göteborg, men operahuset längtade i lika hög grad efter Johannes Öhman, och Birgitta Svendén gav Johannes tilläckligt svängrum för att utveckla en spännande repertoar, och fylla fler speldagar. Den innevarande säsongen, som fortfarande är förre chefen Marc Ribauds spelschema, innefattar 67 föreställningar. Nästa säsong, 1212-1213, kommer baletten göra 80 föreställningar.
Baletten har helt enkelt fått en större andel av husets gemensamma kaka!
Den stora glada överraskningen är naturligtvis att det är första gången sedan Mats Ek koreograferade Törnrosa för Hamburgbaletten i slutet av 90-talet, som han nu tar sig an ett klassiskt helaftonsverk. Och då väljer han Romeo och Julia till ett kollage av Tjajkovskij, inte Prokofjevs musik. För övrigt görs scenografin av Magdalena Åberg och ljusdesigner är Linus Fellbom. Romeo och Julia har premiär den 24 maj 2013.

Men för att kunna fylla operans stora scen med meningsfull konst behövs resurser. Johannes Öhman har fått försäkringar om att samtliga 67 dansarkontrakt kommer att bibehållas

Höstsäsongen startar med en ny kreation av belgiske koreografen Stijn Celis: verket heter C-mollmässa, precis som den musik av Mozart som är utgångspunkten, och det får sin premiär 13/9 2012. Det blir dessutom en interaktiv upplevelse. Parallellt med föreställningen på stora scenen ges en kortare version i Guldfoajén i koreografi av Stina Nyberg.
Det bjuds också på en ny klassisk Törnrosa i koreografi av brasilianska Márcia Haydée, som alltså får sin Sverigepremiär 26/10 på Törnrosa. Haydée,har framförallt varit verksam i Stuttgart och Hamburg som konstnärlig ledare och koreograf.

Johannes Öhman initierade många lyckade föreställningskvällar på Göteborgsoperan där koreografer fick visa sina associationer kring en och samma kompositör. Den 21 februari blir det premiär på två olika tolkningar av musik av Franz Schuberts Impromptus, nämligen koreograferna Emanuel Gats och Marco Goeckes.
Klassiska återseenden blir det med Natalia Makarovas Giselle och Rudolf Nurejevs Don Quijote. På repertoaren står också den mycket populära Nötknäpparen av Pär Isberg, som nu i december ges för 200:e gången.
 

Fler Nyheter

Annonser