Kammarmusik, lurendrejeri och magi
Fakta:
Namn: ChordRegissör: Viktoria Dalborg
Musik: Mauricio Kagel
Ensemble: Samuel Gustavsson, Nina Åkerlund och Ensemble MidtVest
Plats: Københavns Musikteater
» http://www.kobenhavnsmusikteater.dk
Som en olycklig spansk toreador svingar den svenska jonglören och performern Samuel Gustavsson sina vita lakan. Han vill få stolar och bord att försvinna under det vita tyget men trolleriet lyckas inte, och han blir allmer desperat och manisk.
Däremot kan han knapt få sina egna armar och ben att försvinna – bakom ryggen!
Att jonglere med ringar kan även Samuel Gustavsson. Ringarna blir helt magiskt allt fler i hans händer
Till slut tar till och med Samuel Gustavsson sina ganska så stora öron till hjälp för att inte tappa ringarna som verkar yngla av sig hela tiden.
Föreställningen Chord handlar om spiritism, lurendrejeri och magi. Med sig på scenen har Samuel Gustavsson den svenska mimaren Nina Åkerlund, som har en liten och spinkig statur, så att hon på ett enkelt sätt kan försvinna under Samuel Gustavssons trolleritrix. Men så snart publiken förvånat har åsett trollerinummer, avslöjas hemligheten bakom magin. Chord är nämligen inspirerad av de tre systrarna Fox, som var spiritisktiska och magiska illusionister på 1800-tallet.
Under många år turnerade systrarna runtom hela USA som skickliga medier men när de valde att avslöja sina hemligheter inför publik, förstörde de sin karriär. Men det innebar inte att publiken förlorade intresset för spiritismen, och genren lever i bästa välmåga än idag.
Chord skojar med den enkla formen av spiritism där anden får glaset att röra sig och flyga i luften och proppen att hoppa ur flaskan.
Nina Åkerlund, som med sin mystiska hypnotiska blick liknar en sann spiritist och spåkvinna, blir besatt av en ande och hoppar omkring som en apa tills Samuel Gustavsson lyckas göra henne till människa igen.
Snart trollas hon istället vidare till ett litet kranium, som vandrar runt på Samuel Gustavsson kropp.
Chord är en fullständigt tossig förställning som faller utanför varje genrebeteckning. Det är skojigt, poetiskt och alldeles annorlunda mot vad man annars brukat få lov att se på scenerna.
Föreställningens enormt experimentella musik är skapad av den tysk-argentinska kompositören Mauricio Kagel (1931-2008), som är känd för sin instrumentalteater som i en eller annan form förbinder musik med gester och andra sceniska aktiviteter. Kagels avantgardmusik är i trygga händer hos den internationella Ensemble MidtVest, där särskilt den norska cellisten Jonathan Slaatto utmärker sig. Han kan läta saker och ting verka fel på ett musikaliskt sätt, han sjunger och spelar helt falskt och tar allting om och om igen på ett helt hysteriskt sätt. Hans fantastiska cellosolo är en av förställningens komiska höjdpunkter.
Fler Föreställningar