Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 01 oktober 2020

Musik och dans i känsliga möten

2011-11-07

Fakta:

Namn: Haze (Invisible Pause & Devious Paths)
Koreografi: Christopher Arouni & Helena Frazén
Ensemble: Skånes Dansteater
Plats: Båghallarna, Malmö
» http://www.skanesdansteater.se

Det är dimma både ute och inne i salongen när Invisible Pause
i koreografi av Christopher Arouni inleder Skånes Dansteaters senaste
uppsättning Haze. Ljudnivån är bitvis i överkant för att vi orkar
följa med. Många håller för sina öron och det är synd eftersom det är
musiken som här är avgörande för dansen.
I Arounis musikaliska
formspråk integreras musiken och dansen men i stället för att låta
dansarna slaviskt följa den elektroniska musikens vändningar låter han
dansarnas personliga tolkningar avsätta sig i dansen. Men olyckligtvis
planar koreografin ut till en allt innehållslösare dansslinga som
publiken tappar lusten att hänga med i. Att kommunicera något utöver
det omedelbart uppfattliga för publiken är förvisso ingen lätt sak.
Lag två, Devious Paths i koreografi av Helena Franzén med sin
något vassare och brutalare koreografi inger olyckligtvis samma
tomhetskänsla. Det blixtrar till och ljuskaskaderna väller in över
scenen där dansarna i häftigt intrikata dialoger och oväntade möten
försöker få rörelseleken att nå ut till publiken. Men därutöver vad
blev det?

Ann Jonsson

Fler Föreställningar

Annonser