Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 01 december 2020

Suverän virtuositet

2011-11-06

Fakta:

Namn: Virtuose Trin
Koreografi: Bournonville, Balanchine och Lander
Musik: Kim Helweg
Ensemble: Den Kongelige Ballet och Det Kongelige Kapel
Plats: Det Kongelige Teater, Gammel Scene
» http://www.kglteater.dk/

Den Kongelige Ballet är lysande i det krävande programmet Virtuose Trin med koreografi av Bournonville , Balanchine och Lander.
Titeln Virtuose Trin täcker perfekt in i Den Kongelige Ballets nya program, som är fullspäckat av ekvilibristiska steg ur de tre verken av Bournonville, Balanchine och Lander. Samtidigt finns det en fin röd tråd mellan verken, som i olika stilarter hyllar den danska balettraditionen.
Thomas Lund, som härom året tillsammans med Nikolaj Hübbe satte samman manliga steg från Bournonville Skolerne till baletten Bournonville Variationer, har nu i den nya baletten ”Bournonville Fantasi” elegant och på ett friare sätt blandat och bearbetat Bournonvilles fantastiska stegskolor för både damer och herrer.
Totalt 22 dansare i vackra grå, vita och svarta kostymer är på scenen i det charmerande Bournonville-potpourrit, som ackompanjeras av Kim Helwegs fiffiga och raffinerade orkesterarrangemang av stegskolornas ursprungliga partitur.
Som en påminnelse om rötterna i dansk balettradition i Bournonvilles unika stil tonar en videoprojektion av ett släktträd för den gamle mästaren fram i fonden. I såväl koreografi som musik är det inte bara referenser till Bournonvilles egna baletter, men även fina små hänvisningar till aftonens sista verk, Harald Landers Etudes.
På premiäraftonen dansade Amy Watson och Nicolai Hansen huvudrollerna i Bournonville Fantasi med fin stilkänsla, i likhet med Susanne Grinder och Marcin Kupisnki som gjorde huvudrollerna i andra laget.
Balanchines enormt musikalska, raffinerade och humoristiska Donizetti Variationer från 1960 har också många hälsningar till Bournonville-stilen och den italienska glöden, den som bland annat finns i Napoli.
Men Balanchine leker med och tilltar på ett lustigt sätt till i det klassiska stegspråket i sin komplexa och tempofyllda koreografi for ett solopar iförda rött, flott flankerade av blåklädda herrar och damer i kaleidoskopiskt föränderlige formationer.
Alban Lendorf var både på fredagen och lördagen en elegant och excellent höghoppande soloherre med respektive Lena-Maria Gruber och Jodie Thomas, som bägge är vackra, koketta och säkra soloballerinor.
Tindrande flott blev också återseendet med Etudes, som är ett lackmuspapper på kompaniets tillstånd. J’aime Crandall, som har utvecklats fantastiskt av det gångna årets utmaningar, var en fantastisk ballerina på premieren, och Gudrun Bojesen strålade på scenen i samme parti på lördagskvällen.
Soloherrarna var också i toppform i bägge lagen, och det var glädjande att på lördagen se den unga talangfulla kårdansaren Jón Axel Fransson i en fin debut som soloherre.
Virtuose trin visar med all tydlighet, att balettmästare Hübbe med sina höga ambitioner och goda medabetare kan få kompaniet att lysa på scenen.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser