Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 29 september 2020

Strålande artisteri

2011-11-01

Fakta:

Namn: Circa
Koreografi: Yaron Lifschitz
Ensemble: Circa
Plats: Hangare, Alby, sydväst om Stockholm
» http://www.circa.org.au/

Nycirkusen har inte förnyat sig så mycket på senare år, men stabiliserat sig. Att se australiska nycirkusgruppen Circa på besök var intressant, eftersom de orienterat sig bort från det glittrigt showiga, och det slentrian-burleska, liksom det ofta krystade försöken att konstruera en berättelse för att motivera att satsbrädor, studsmattor och annat tas fram på ett ”naturligt” sätt.

Det slipper vi här. CIRCA förnyar genom att orientera sig mer mot dans och med hjälp av en regi som binder samman estetiskt och meningsfullt. Den konstnärlige ledaren Yaron Lifschitz har signerat en föreställning som är elegant och lika elastisk som halsen på en av de mest muskulösa av de fem männen; han blåser upp sin överkropp som en padda, och tycks kunna skjuta in hals och huvud i bålen.

Circa använder inga hjälpmedel, nästan inga redskap och inga spektakulära kostymer, bara sig själva, sina kroppar och ett golv. I några få nummer används hängande rep, i ett en bänk för handstående. I stället använder de varandras kroppar och de innebär, förstås, en hel del ”kast med liten tjej”. Men den här gången är de två kvinnorna visserligen lättare än männen, men ändå synligt vältränade och urstarka, både i hängande rep eller som kautschuk-person i högklackat. I stort sett kommer eventuell sexism på skam, och Emma McGovern gör en variation på repnummer som är hängande dans, ovanligt vackert och fint genomfört.

Lite mer humor hade inte skadat, kanske lite mer sensualism också. Men Circa visar också att mer poesi, mer dans, mer ljusmagi och en säker teatral blick skulle kunna leda nycirkusen vidare.

Tidigare publicerat i Expressen, Kulturen, Scenbloggen 30 oktober.

Margareta Sörenson

Fler Föreställningar

Annonser