Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 29 september 2020

Hänryckning och dansant vansinne

2011-11-01

Fakta:

Namn: Rapture
Koreografi: SU-EN
Musik: Aki Onda
Ensemble: SU En Butoh
Plats: Dansens Hus, Stockholm
» http://www.dansenshus.se

För en sekulär, ganska effektiv och lagom skyndsam person som jag är det kanske lite mycket med två lugna, andliga och inåtblickande föreställningar på samma dag. Mitt på dagen såg jag Unio Mystica på Dansmuseet; utsökt och osökt skrev jag om detta lyckligt vackra möte mellan dikt, dans, bild, ljus.

Om aftonen ser jag den svenska buto-konstnären SU-EN i hennes senaste verk: Rapture. Butons krav på stark laddning och liksom imploderande dans är speciellt och visserligen är Rapture säkert komponerad och vilar tryggt i sin form. Hö och halm, visset gräs och en japansk floristscenograf (Junichi Kakizaki) som arrangerar lysande orange liljor på ena sidan scenen, medan verkets kompositör Aki Onda står till höger med sitt ljudbord.

SU-EN själv verkar i centrum och varierar sitt tema denna gång, som hon förklarar som hänryckning och dansant vansinne. Hon anknyter till tarantismen, kulten kring tarantulaspindelns bett som sägs ha skapat tarantellan, en vansinnesdans.

Buto skulle kunna passa väl för att bildsätta besattheten, men jag saknar den komprimering i uttryck och visuell komposition som SU-EN arbetat med tidigare. Krum gång, bar hud, egenartade svarta knoppmössor för ensemblen och luftiga höbollar lyckas inte smälta samman till det torrt glödande inre som buton kan förmedla; Aki Ondas musik låter ana ett annat och mycket större svängningstal.

Publicerat i Expressen Kulturen Scenbloggen 20 okt

Margareta Sörenson

Fler Föreställningar

Annonser