Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 21 september 2020

Briljant och tillgängligt museum över danshistoriska verk

2011-10-08

Nästa vecka, den 14 och 15 oktober, bjuder Dansens Hus i Stockholm på ett gästspel av den israeliske koreografen Emanuel Gat. För den som undrar över hur hans nu aktuella verk Brilliant Corners kan se ut, finns en trailer på YouTube.
Den som vill veta vad Gat gjort utöver detta nya verk, kan hitta ytterligare information i det som håller på att bli riktig guldgruva för dansälskare: den nya sajten www.danceinteractive.jacobspillow.org
Om vår tids flyktiga medievärld kan mycket sägas och allt är inte positivt men ett rungande BRAVO är på sin plats inför det nya interaktiva arkiv som USA:s äldsta dansfestival, Jacob’s Pillow, just har öppnat för allmänheten. Den världsberömda gästspelsscenen ligger instoppad bland Massachusetts berg och skogar, i nordöstra hörnet av USA och det är här som början till ett rörligt danshistoriskt museum skapats.
The Pillow (som betyder Kudden) har samlat över 100 utdrag ur sin och världens danshistoria. Verksamheten startade redan 1932 och ett av de äldsta stycken som visas är från 1935, det heter Kinetic Molpai och framförs av koreografen själv, Ted Shawn, tillsammans med åtta manliga dansare.
Det var Shawn som grundade Jacob’s Pillow, som såg att här skulle en lysande sommarscen för gästande danskonstnärer från hela världen kunna skapas för allehanda dansuttryck. Och som han lyckades med den ambitionen!

De riktigt stora dansarna, de som lämnat historiska spår, har uppträtt på Jacob’s Pillow genom åren och det innebär att den nyfikna har många frestelser att hantera i deras ”rörliga museum”. Man börjar kanske titta på en av sina stora idoler, låt oss säga på Michail Baryshnikov: 2002 dansade han Lucinda Childs stycke Chacony.
Av den föreställningen får man se en enda minut, unnar sig en repris och så en till och njuter lika mycket varje gång. Bortsett från grundaren Ted Shawns verk, som är drygt två minuter långt, är de längsta inslagen 90 sekunder korta, andra bara 50 – 55 sekunder, som det med Merce Cunningham från 1955: en liten suddig snutt, men dånande av storartad danshistoria!
Gör man ett stort hopp i tiden, kan man hamna hos den förunderliga amerikanska ballerinan Wendy Whelan. Året är 2004, hon är mitt uppe i sin stora karriär på New York City Ballet när hon dansar Herman Schmerman med Peter Boal, ett verk som skapades 1992 av William Forsyth. Man vill att det aldrig ska ta slut, men det gör det förstås, redan efter en minut och tio sekunder. Jag vill ha mer!
Här finns förstås också mycket internationell danskonst: rysk, tysk, spansk, indisk, kinesisk, kambodjansk – och svensk: Stockholm/59º North finns med, filmade på sitt allra första (av fyra)gästspel. Tre av dansarna som då var med i Dancing on the Front Porch of Heaven av Ulysses Dove hade tidigare studerat vid Jacob’s Pillow – som alltså också bedriver utbildning.

Jan-Erik Wikström, Anders Nordström och Anna Valev var elever där på 80-talet.

Tero Saarinen har dansat här, liksom solister från The Royal Danish Ballet. Danskarna var på plats redan 1955 – med precis samma idé som senare omsattes i Stockholm/59º North.
Ja, här får man lära sig både det ena och det andra och det är oavbrutet roligt, vackert, rörande, intressant. Mannen bakom danceinteractive.jacobspillow. org, Norton Owen, har tänkt igenom det hela mycket noggrant och sett till att det inte är sekunderna som räknas utan att man som tittare får någorlunda begrepp om verket och aktörernas höga kvalitet.
Det är bara att sätta igång att titta!

Nancy Westman

Fler Nyheter

Annonser