Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 24 september 2020

Virtuosa steg

2011-10-03

Fakta:

Namn: Virtuose Trin samt Etudes
Koreografi: Bournonville & Balanchine i arr. av Tomas Lund /// Harald Lander
Ensemble: Den Kongelige Ballet
Plats: Det Kongelige Teater, Gammel Scene
» http://www.kglteater.dk

Titeln kan inte vara mer rättvisande. Den Kongelige Ballet kallar säsongens andra premiär för Virtuose Trin (Virtuosa steg), och det är just precis vad programmet bjuder på. En värld av bländande vackra och eleganta steg, som man blir riktigt lycklig över att få se. Den Kongelige Ballet har verkligen lyckats göra en väldigt bra start på den här säsongen – de stora budgetbesparingarna till trots.
Aftonen börjar överraskande, nämligen med Bournonville Fantasi med steg från Bournonville Skolerna. Stegen är i arrangemang av Thomas Lund och därtill i en spännande ljusdesign Anders Poll samt scenografi av Cathrine Raben Davidsen. Förra säsongen arrangerade Thomas Lund herrsteg från Bournonville skolorna i baletten Bournonville Variationer för 12 herrer, och man kunde knappast tro att det skulle gå att vrida ur fler verk ur dessa skolor. Men där tar man fel, för Bournonville Skolerna är en till synes en outtömlig skattkista. Aldrig har gamla August Bournonville sett modernare och ungdomligare ut än i det här verket som heter Bournonville Fantasi. Balletten är en född klassiker. Nu har dessutom balettflickorna fått lov att vara med, och det är fint, för det gör att det inte bara kommer med fler dansmässiga kontraster, men också en mer frigjord stämning och flört. Borta är det nationalromantiska dammet, och fram ur Bournonvilles strama linjer växer en folklig ringdans, mjuka valssteg och en närapå jazzig minimalism. Ur Bournonvilles Skoler trollar Thomas Lund fram den ena överraskande serien steg efter den andra och skapar underhållande konst. Dacapo, tack!
Under säsongen 1930-31 befann sig George Balanchine i København, där han stiftede bekantskap med August Bournonvilles koreografi. Balanchines balett Donizetti Variationer (1960) ses ofta som en referens till Bournonvilles glada stil med de snabba stegen, men verket hänvisar i lika hög grad till den ryska skola, som Balanchine kom från. Det centrala paret dansas av Lena-Maria Gruber och Alban Lendorf, som exakt utför den ena oändliga piruetten efter den andra. Alban Lendorf är en formlig snurra och han lyfter lätt och galant sin vackra partner. När han intar scenen, händer det verkligen något speciellt, och han blir bara bättre och bättre för varje föreställning han dansar.
Balettaftonen avslutas med Harald Landers festliga stegfyrverkeri Etudes. En balett om baletten. Här möter vi baletten ända från uppvärmningen i danssalen med de fem olika positionerna till den överdådiga och eldiga finalen på scenen. Och det finns citat från hela baletthistorien – allt ifrån Pierre Beauchamp till Bronislava Nijinska. Landers legendariska balett fra 1948 är svårdansad, och den dansas heller inte felfritt på premiärkvällen, men det gör inte så mycket för här finns sprudlande dansglädje från första början till slutet. Särskilt strålande bland de många dansare som deltar i Etudes är Marcin Kupiñski. Tack vare ett Kongeligt Kapel i toppform med dirigenten Johannes Stert på pulten har Knudåge Riisagers storslagna musik sällan låtit mäktigare och mer dramatisk.

Torben Kastrup

Fler Föreställningar

Annonser