Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 26 september 2020

Fedra och Psyche

2011-10-01

Fakta:

Namn: Phèdre & Psyché
Koreografi: Serge Lifar & Alekseij Ratmanskij
Ensemble: Ballet national de l'Opéra de Paris
Plats: Palais Garnier, Paris
» http://www.operadeparis.fr/

På papperet kan det se ut som om det är en mycket god idé att starta höstsäsongen med att visa upp två grekiska myter som Phèdre (Ferda) och Psyché (Psyche) parallellt. Det faktum att båda koreograferna för dessa stycken är ryska (respectively Lifar and Ratmanskij) och att de båda har valt musik av franska kompositörer kan göra programmet än med lockande. Utgångspunkten är en nypremiär av en balett från 1950 som inte har visats sedan 1977, medan den andra är ett helt nytt verk kan göra att det hela verkar än med lockande.
Förutom det rent baletthistoriska intresset, imponerar inte alls rekonstruktionen av Fedra. Scenografin och scenariot är inte imponerande, trots att det bygger på Racines pjäs, och kostymerna i design av Jean Cocteau, är verkligen daterade.
Tunga peruker och överdriven make up gör att Marie-Agnes Gillot, som spelar titelrollen ser ut som en Hollywodsk Cleopatra medan Theseus, hennes man, (Nicolas Le Riche) ser ut som en karikatyr av den åldrade franske skådespelaren Jean Marais, och den återhållna koreografin som Lifar kallade för ”action dansée” (dansat agerande) bygger mest på mim och dramatiska poser. Georges Auric’s illustrativa partitur kan inte rädda detta överlastade museala stycke.
 
Ratmanskijs grepp på Psyche är betydligt mer poetiskt. Bolsjoiteaterns forne balettchef som numera är Artist in residence vid American Ballet Theatre visar upp ett välskapt verk till ett av César Francks körverk. Det är charmigt från första stund och man förs strax in i ett förtollande kitschigt rike av nymfer och cheruber, gudar och dödliga, djur och blommor (dekoren är av Karen Kilimnik). Ratmanskij använder sig av en klassisk vokabulär kryddad med en modern touche till ett koreografiskt språk fyllt av uppfinningsrikedom.
Aurélie Dupont är en oemotståndlig Psyche. Hennes pas de deux med Cupido (Stéphane Bullion) måtte vara en av de längsta duetterna som framförts inom balettkonsten och är en perfekt blandning av teknisk virtuositet, bländande charm och romantisk kärlek. En ren njutning vars sällsamma lyft får kärlekens triumf att se ut ut att vara hur lätt som helst att uppnå. Förhoppningsvis kommer inte detta verk att förlora sin magi.

Simona Gouchan

Fler Föreställningar

Annonser