Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 20 september 2024

Avklarnad, vig och uttrycksfull dans

2011-09-15

Fakta:

Namn: Move 3
Koreografi: Camilla Ekelöf, Aloyce Makonde
Musik: Kompositör och musiker: Tomas Elfstadius och Fujo Makaranga
Ensemble: Regionteater västs dansensemble
Plats: Regionteater väst, Boråsscenen
» http://www.regionteatervast.se/dansensemble/

FN:s konvention om barnets rättigheter – barnkonventionen i dagligt tal – är ett dokument som ofta stannar som honnörsgest istället för att leda till konkret handling. Men Regionteater västs dansensemble visar med Move 3 att innehållet är direkt omsättningsbart.

Scenografen Tomas Sjöstedt tapetserar de rörliga fondväggarna med dokument. Det syns inte till publikgradängena vad där står, men vi anar att de papper som ensemblen läser kommer från väggen. Makt och respekt är återkommande ord. Vi får höra dem på olika språk, från hela världen. Och se innebörden gestaltad i dans.
Koreograferna Camilla Ekelöf och Aloyce Makonde har skapat en på alla sätt mångspråkig föreställning. Move 3 är en fortsättning på samarbetet mellan Boråsscenen och danskonstnärer i Tanzania. I Move 2 såg vi en mixad ensemble på scenen. Här blandas dansarna i en annan integrerad form. Hassani Muya, Samsoni Moris, Saidi Choga, Habibu Bajuni, Ally Aruna och Athuman Rashid dansar i filmavsnitt. Ibland ser vi bara bilderna från Tanzania, andra scener sammanför filmen med de levande rörelserna på scen. Det fungerar bra överlag, respekten är ömsesidig. Styrkan i koreografin hindrar de stora bilderna från att ta över.
Musikerna Tomas Elfstadius och Fujo Makaranga medverkar inte bara med fantasieggande och smittande musik utan även som vuxenmaktens representanter. Dansarnas kostymer, ja just kostymer, med skjorta, slips och ibland kavaj, gör det lätt att växla roller. Jessica Andrenacci, Maria Jonsson, Rasmus Skaremark-Solberg och Maria Ulriksson (David Tanzilli var skadad vid premiären men med det lilla kompaniets flexibilitet delade de övriga på hans insats) alternerar mellan vuxna maktpositioner och ung självständighet. Det är avklarnad, vig och uttrycksfull dans, utan en enda pekpinne.

Respekten för barnet når ända in i hjärtat när vi gemensamt på teckenspråk säger: Alla barn i hela världen. Så känns styrka och gemenskap.

Spelas t o m 27/10.

Texten är tidigare publicerad i Göteborgs-Posten 14 september 2011.

Lis Hellström Sveningson

Fler Föreställningar

Annonser