Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 18 januari 2021

Uppercut sprudlar av energi och fantasi

2011-08-23

Fakta:

Namn: Atlas
Koreografi: Cher Geurtze, Alessandro Sousa Pereira, Bo Madvig og Ducky Hyunl
Ensemble: Uppercut Danseteater
Plats: Bibliotek og kulturhuset, Rentemestervej, København NV.
» http://www.uppercutdance.dk/

Det är ett fantastiskt flott program Uppercut Danseteater bjuder på med den nya stora fyrdelade föreställningen Atlas, som till och med är den första professionella föreställningen i det nya integrerade biblioteket och kulturhuset i Köpenhamns Nordvästliga delar som ligger alldeles i närheten av det mycket omdiskuterade ungdomshuset på Dortheavej.
Uppercut Danseteater med Cher Geurtze i spetsen har sedan 1999 arbetat med så kallad community dance, vars syfte är att få barn och unga i omgivningarna att få stifta bekantskap med dans som uttrycksmedel. En stor del av de boende i Köpenhamns nordvästliga kvarter har multietnisk bakgrund så det finns verkligen en god anledning för Uppercut Danseteater att kasta sig ut i en föreställning med med titeln Atlas, där fyra olika koreografer från olika delar av världen har skapat var sitt verk i programmet.
Amerikanskfödde Cher Geurtze är tillsammans med Louise Seloy koreografen bakom det första inslaget, dansfilmen Launch, som handlar om barnets början på livsresan med brådskan på Köpenhamns Hovedbanegård som konkret fysisk ram. På filmen får vi se vi Louise Seloy i fantasifull lekande och dansande dialog med sin egen vackra baby, Sne (cirka åtta månader gammal), och vi ser bland annat vilken förmåga till nyfikenhet som barnet besitter och även begåvning i att imitera rörelser. Man blir helt varm inombords av den poetiska och känsliga dansfilmen där mannen bakom kameran heter Kenneth Sorento.
Brasilianske Alessandro Sousa Pereira, som är en framstående dansare och även koreograf i Dansk Danseteater, har med inspiration från Paolo Coelhos roman Veronika beslutar sig för att dö koreograferat det efterföljande solot World Wide till den långbenta Stephanie Thomasen. En starkt dansad och uttrycksfull koreografi ackompanjerad av Bettina Tofte på fiol, där vi ser den vuxna kvinnan med höga benlyft och massor av grotesk fingergestik på en inre utvecklingsresa från en nästan babyaktig attityd till en klumpig upprättstående balansgång på halv tå. Men det är ett svårt och krävande verk att se för den yngre publiken.
I gengäld är det massor av skoj i i danska Bo Madvigs hysteriskt skojiga snabba och musikaliska Scrambling, där Uppercut Danseteaters två härliga och charmerande breakdansere, Mark Mouritzen och Fatih Berber, likt kompisar som bråkar med varandra kastar sig ut i fantastiska och precist utförda stunts och slapsticks-inslag, mens Bahadir Berber ser till dem likt en osynlig Spiderman. Det känns att det finns ett väldigt fint och nära
Samarbete mellan koreografen och dansarna. Scrambling får den unga publiken att jubla högt.
Det avslutande och längsta verket The Discovery är skapad av den koreanska breakdansaren Ducky Hyun Kim i samarbete med Uppercuts dansare. Och med Mark Mouritzen, Fatih Berber, Lukas Larsen, Nordine-Dany Grimah, Nikolai Geurtze Høgskilde och Bahadir Berber på scenen med en hela tiden skiftande med en röd tråd om att dra ut i världen och försöka klara sig själva i förhållande till bland annat giriga typer, vilda djur och kvinnor, är ett fyrverkeri av tuffa breakmoves och vilda stunts och en mer showpräglad dans. Det är imponerande hur de sex unga männen lyckas skildra olika karaktärer i dansen med hårdrock, swingjazz eller långsamma ballader. Med en blomma bakom örat lyckas Mark Mouritzen helt övertygande spela kvinna med mjuka sensuella övertygande rörelser till Because you’re mine.
Det är ett rent nöje att se hur långt breakdansarna i Uppercut Danseteater har nått både
tekniskt och expressivt.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser