Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 16 september 2024

Spansk stämning på Bellevue

2011-08-20

Fakta:

Namn: Sommerballet på Bellevue
Koreografi: Muñoz, Bourdat, Gaardbo och Fracchiolla.
Plats: Bellevue Teatret, Klampenborg utanför Köpenhamn
» http://www.bellevueteatret.dk

Alexander Kølpin blandar flamenco, modern dans och hip hop i sin teatrala Sommerballet med bland andra vackra Selene Muñoz.
Det slås genast an en spansk stämning i årets Sommerballet på Bellevue, där Monique med mörk sensuel stämme och ensam på scenen mjukt inleder med den vemodiga sången Llorando. Sen startar det hela med flamenco-dans, när den dansk-spanska flamencostjärnan Selene Muñoz i en svepande och flott klänning som liknar vildvin i höstfärger, tillsammans med kontrabassisten Miguel Rodrigáñez intar scenen.
På samma sätt som Alexander Kølpin varje år modigt vågar sig ut på nya vägar i sin Sommerballet, är den unga Selene Muñoz, en dansare, som vågar sig på nya vägar för den spanske flamencodansen. Det visade sig redan för två år sedan i Köpenhamn när hon gav en fantastisk flamenco-jazzkoncert på Rytmisk Konservatorium.
Med fingrarna och inte hälarna slår hon nu flamencons rytmer. Innan hon drar på sig en blodröd klänning, visare hon i en fransig byxdräkt, hur hela kroppen vibrerar när man stampar loss i flamencoskor.
Hon har en mycket fin motspelare i den allsidiga moderna dansaren Alexandre Bourdat, som har föreställningens huvudroll som den förvirrade unga mannen, som i likhet med James i Sylfiden har svårt att välja och motstå frestelser.
Under hela kvällen är Bourdat en fantastiskt rask och uttrycksfull dansare, då han antingen sensuellt famnar Muñoz, rör sig snabbt över scenen eller frustrerat kravlar runt på väggen. Däremot saknar hans eget lite bedagade koreografiska inslag Elle(s), där han möter två krävande kvinnor, ett distinkt rörelsespråk.
Det har istället Anja Gaardbos skojiga och stramt formade koreografi Hey Hey med hip hop-gruppen Beg to Differ, som till Dennis Ferrers house-musik utvecklar sin dans likt tecknade seriefigurer iförda kostymer och hattar. Efter pausen är Beg to Differ tillbaka med sin kraftfulla dans som burleska inslag i Kølpins, Gaardbos och Tiziana Fracchiollas teatrala ensembleverk Point of no Return med allesammans på scenen.

Effektfull är Mechlenburgs och Johnsons techno- och cirkusklingande musik till den här delen av programmet som innehåller skojiga idéer och scenbilder, men inte så fantastisk koreografi.

Spelas till och med 27 august.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser