Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 29 september 2020

Dans i krigens skugga

2011-08-11

Fakta:

Namn: 4 Times Hundred
Koreografi: Edem Jesenkovic
Plats: Dansehallerne på Carlsberg
» http://www.dansehallerne.dk/

Koreografen och dansaren Edem Jesenkovic är född i Bosnien, men utbildad på Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm och har haft en lång och framgångsrik dansarkarriär i Öresundsregionen. Numera dansar han hos norske Carte Blanche, men har också lyckats ta sig tid att koreografera verket 4 Times Hundred samt komponera musiken till föreställningen, som inleder säsongen i Dansehallerne på Carlsberg.
Vita tegelstenstjocka böcker är uppställda i en kvadrat och skapar en slags kulturell och civilisationshistorisk ram, och i den går en man runt runt och blir alltmer upprörd. Hans kropp exploderar i ett vredesutbrott och snart välter han de oskuldsvita böckerna likt dominobrickor omkring sig. Gränserna suddas ut och världen faller samman.
De tre övriga dansarna dyker up och i en blandning av militäristisk marsch och elegant catwalk går de runt i stränga mönster, som för att upprätthålla en viss form av ordning och hålla kaoset på avstånd. De stringenta stegmönstren utvecklar sig i olika riktningar för att sedan upplösas.
Snart blir alla de vita böckerna använda till att bygga en vall där dansarna kan förskansa sig och söka skydd. Strax börjar böckerna användas till att börja bygga en judisk klagomur och en predikstol från vilken det hålles hatiska brandtal på en kakafoni av hebreiska och arabiska. De religiöse ritualerna blir till mekaniska rörelser eller avslutas i stelnade attityder.
Edem Jesenkovics suggestiva musik består av en komplex ljudbild med trafik, utryckningsfordon, skott och explosioner. Det är ljud som dansarna använder till sina expressiva steg och hypnotiska rörelser. I koreografin anas förskräckliga fragment av stridshandlingar, vapenhantering, våldsutövning och utbrott av smärta. Men dansen flyter rytmiskt och elegant och de väldigt förvridna och aggressiva rörelserna är väldigt vackra trots att de innehåller krigets och våldets gestik. Det förskräckliga förskönas.
Four Times Hundred är uppenbarligen inspirerat av krigen på Balkan, där Edem Jesenkovic växte upp på 1990-talet, och det är därifrån han mins sin mormors böner. Hennes åkallelser var inte bara verbala utn de fyllde henne med ett flow och en energi ut i hela kroppen, berättar Edem Jesenkovic . Ett vackert minne från en hemsk tid.
Four Times Hundred är en estetisk skapelse om ett grymt ämne, precis som Pablo Picassos krigsskildring Guernica.
Det är sorgsen men vacker dans och en väldigt bra start på den kommande höstsäsongen

Spelas till och med 20 augusti.

Torben Kastrup

Fler Föreställningar

Annonser