Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 30 november 2020

Kroppens kamp mot civilisationens tvång

2011-05-09

Fakta:

Namn: InTimE
Koreografi: Pál Frenák
Ensemble: Compagnie Pál Frenák
Plats: Baltoppen
» http://www.ciefrenak.fr

Scenen är överströdd av röda rosenknoppar och mitt i detta flotta och romantiska blomsterflor står en knallröd soffa där två lättklädda kvinnor sitter med sina långa ben i kors. Kvinnorna har lutat sina huvuden så långt bak att de ser huvudlösa ut. Deras kroppar och huvuden verkar vara åtskiljda och denna delning mellan det fysiska och psykiska står i centrum i Pál Frenáks verk InTimE, där kroppen gör motstånd mot all den civilisation, som har hopat sig i det mänskliga medvetandet. Det är mycket spännande och djupt tankeväckande, att se hur kroppen slår tillbaka och tar ledningen över den moderna människan i Pál Frenáks koreografiska mästerverk InTimE.
Historien om kroppen, som tar avstånd från traditioner, konventioner, ofrihet och annan snärjande civilisation, får vi i en koreografi, som är akrobatisk och energisk, men som även har snärjande sensuella undertoner. Dansarna löper amok i vilda steg och explosiva rörelser, som om deras kroppar var fjärstyrda och fullständigt okontrollerbara. Den röda soffan ger avstamp för halsbrytande rotationer och hopp och ett djupt fascinerande rörelseuniversum uppenbaras. Publikum får gapande åse, hur dansarna likt trasdockor hivas upp från golvet och kastas i luften för att sedan fångas i luften. Det är helt enkelt enormt imponerande dans.
Erotiskt blir det även när dansarna sitter gränsle nakna på soffans rygg och extatiskt vrider sina kroppar rytmisk mot varandra. Det blir en fascinerande vacker – och inte det minsta vulgär – bild av en sexualakt, där man helt och hållet har slagit ifrån hjärnan och kroppen styr eskapaderna.
Pál Frenák förstår sig verkligen på att berätta historier med kroppen. Kanske han har ett särskilt gott öga för det nonverbala, för att båda hans föräldrar var döva, så även om han själv inte är döv, så har han växt upp med teckenspråk som modersmål. I hans verk finns det alltid teckenspråksliknande rörelser som inte bara är vackra utan även drar in publiken i koreografien och dess historia. InTimE avslutas med att en man som är insmord med lera sitter ensam i den röda soffan. Likt Auguste Rodins skulptur Tænkeren sitter han grubblande framåtböjd, men efterhanden vrider han sig i så förvrängande ställningar, att det nästan är omöjligt att förstå att det rör sig om en mänsklig kropp. Vid sidan om denna lertäckta förvridna man poserar gudalikt vackra dansare i glamoröst guldskimrande kläder. I små korta tablåer med blixtljus ställer de upp sig likt perfekta fotomodeller, och deras fina glittrande kläder täcker under några få sekunder den oregerliga kroppen. Fasaden är återupprättad om så bara under korta ögonblick.
InTimE är modern danskonst som berör och sätter igång associationer hos publiken . Det är ovanligt att få se ett så berörande dansverk, som bränner sig in i kroppen på åskådaren Det är första gången, men förhoppningsvis inte sista gången som Compagnie Pál Frenák gästar Danmark, för den fransk-ungerska koreograf en gör makalös koreografi och i sitt fantastiska kompani har han dansare som både är enormt skickliga och som vet att gestalta den känslighet som alltid genomsyrar hans verk.
InTimE

Torben Kastrup

Fler Föreställningar

Annonser