Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Onsdag 30 september 2020

Sparsamhet och återanvändning räddar Det Kongelige

2011-04-11

Det Kongelige Teaters dåliga ekonomi innebär att man under den nya säsongen minskar antalet föreställningar och i större utsträckning återanvänder tidigare produktioner, rapporterar Torben Kastrup.

Det Kongelige Teater kämpar med sin ekonomi, eftersom det är dyrt att driva de tre scenerna Skuespilhuset, Operaen och Gammel Scene på Kongens Nytorv.
Den danska regeringen med kulturminister Per Stig Møller i spetsen ger inte Det Kongelige ökade anslag. Oppositionen har rentav yttrat att man skulle tacka för lånet av Operaen på Holmen och lämna den tillbaka till donatorn Mærsk McKinney Møller, medan andra politiker har föreslagit en stängning av den ärevördige Gammel Scene.
Vid presentationen av 2011-2012 års säsong fastslog teaterchefen Erik Jacobsen att Det Kongelige Teater inte har planer på att stänga någon av de tre scenerna. Däremot kommer teatern att skära ner på antalet produktioner och föreställningar. Det är därför sparsamhet och uppfinningsrikedom som präglar den kommande säsongen för Den Kongelige Ballet. Man har minskat produktionerna från nio till sju. Många av dessa innebär återanvändning av gamla produktioner.

Amerikansk dans
Enligt balettchef Nikolaj Hübbes egen åsik är höjdpunkten på den kommande säsongen Kameliadamen från 1978 av John Neumeier. Scenografin av tyske Jürgen Rose lånar Den Kongelige Ballet i Hamburg och Paris för att man helt enkelt inte har råd att göra egen scenografi i Köpenhamn.
Den enda helt nya stora produktionen blir George Balanchines version av Nötknäpparen från 1958, eller Nøddeknækkeren som man säger på danska. Den får ny scenografi av brittiske Anthony Ward. I de amerikanska uppsättningarna av Balanchines Nötknäpparen uppträder mer än 60 barn och det blir spännande att se om det också kommer att bli så många barn i uppsättningen i Köpenhamn. Det senaste decenniet har Det Kongelige haft två dåliga uppsättningar av Nötknäpparen av Alexei Ratmanskij och Kenneth Greve), så Balanchines uppsättning är förmodligen en given succé.
Det blir ännu mer koreografi av George Balanchine i programmet Balanchine och Stravinskij, som innehåller nyuppsättningar av tre verk Apollo (1931), Agon (1957) och Symfoni i tre satser (1972).
Jerome Robbins hyllas även i ett helaftonsprogram med föreställningskväll kallad Broadway for en aften där baletterna The Cage (1951), West Side Story Suite (1995) och The Concert, samt en verk som är nytt för den danska publiken, nämligen ett pas de deux kallat Other Dances från 1976.

Ur Danmarks kulturkanon
Den kommande säsongen bjuder även på nyuppsättningar av tre baletter som är med i Danmarks så kallade kulturkanon för scenkonst, nämligen: Enetime (1964) av Flemming Flindt, August Bournonvilles Sylfiden (1836) och Harald Landers Etudes (1948).
Sistnämnda dansas i ett program med en fantasi över ”Bournonville Skolerne”, alltså Bournonvilles skolövningar, samt George Balanchines Donizetti Variationer (1960), som är en hyllning till August Bournonvilles koreografi.
Dessutom blir det fortsatta föreställningar av årets stora recensions- och publiksuccé Et Folkesagn i Nikolaj Hübbes moderna nytolkning. Likaså blir det fler föreställningar av de populära och billiga konceptföreställningarna Dans2go och Hübberiet.
Därtill blir det en urpremiär på ungdomsföreställning Det forsømte forår (Den försummade våren) av Esther Lee Wilkinson, som koreograferar Den Kongelige Ballets unga aspiranter.
Därtill blir det en nyuppsättning av den populära barnbaletten Kom Bamse, nu balletter vi (2009) av Tomas Lund.

Modern dans
I programmet Sidste skrig visas fem små moderna verk av respektive Wayne McGregor, Patrick Delcroix, Juriji Possochov, Tina Tarpgaard samt Paul Lightfoot och Sol León. Ett program, som förefaller vara väldigt spännande. Det verkar även det franska gästspelet med kompaniet Ballet Preljocaj vara. De dansar And then, one thousand years of peace (2010) av den berömda koreografen Angelin Preljocaj.
Det blir ytterligare gästspel med Dansk Danseteater samt med Beijing Dance Theatre på Det Kongelige Teater. Det sker i tredelat program med Tim Rushtons Monolit (2011), som han skapade till Rambert Dance Company. Dessutom blir det ett helt nytt verk av kinesiske Wang Yuan Yuan, som dansas av Dansk Danseteater, medan de fantastiska dansarna från Beijing Dance Theatre dansar ett helt nytt verk av Tim Rushton.

Torben Kastrup

Fler Nyheter

Annonser