Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 23 juni 2024

Nytt nordiskt kompani på Balettakademiens scen

2011-03-26

Fakta:

Namn: DOLT // Havssalt
Koreografi: Anna Trobäck & Elin Lysholm // Anna Trobäck & Silja Koivumäki
Musik: Murcof // Trentemøller
Ensemble: TROMÄKI Dance Company
Plats: Scen Studio 4, Balettakademien, Stockholm
» http://www.folkuniversitetet.se/balettakademien

Att recensera ett ungt, sprillans nytt kompani är spännande! Alla möjliga frågor rör sig i huvudet innan föreställningen börjar.
Kommer de att ta en plats i den svenska samtidsdansen? Kommer de att utmana den, och föra den vidare? Och frågan jag tror många ställer sig, vare sig de erkänner det eller inte är helt enkelt – är de nåt å ha?

Det första av kvällens två stycken, DOLT har existerat i olika former sedan dansarnas studietid, men arbetats om av Tromäki Dance Company till kvällens variant. De sju dansarna bär svarta, kroppsnära kläder, långärmade tröjor, knäskydd och korta shorts – traditionsenligt modernt alltså.
Enligt programbladet vill DOLT utforska ett djuriskt rörelsemönster och flockbeteende genom att utforska vakenheten och reflexer inför faror och ”lyssna till varandras impulser”. Så mycket lyssnande sågs inte till, förutom enstaka tillfällen då gruppen tog sina unisona rörelser efter ett tecken av någon i gruppen. Men ett visst element av fara fanns i koreografin, som för övrigt var riktigt stilig.
Den fokuserade på startande och stoppande, och utforskade kroppens vinklar på ett snyggt sätt. Särskilt förtjust blev jag i en fras med duetter som utfördes på en diagonal, dansarnas kroppar ringlade runt varandra men med bibehållen hårdhet i vinklarna.

Studio 4 i Balettakademiens lokaler började användas som scen i samband med skolans 50-årsjubileum år 2007. Tanken är att scenen ska vara en plattform för de egna eleverna, men man bjuder även in andra kompanier och ”återvändare”, som Tromäki.
Det är ett fint initiativ, och jag hoppas skolan kommer att ge sina elever lika stora möjligheter att experimentera på Scen Studio 4 som att visa sina färdigheter som dansare här. Mer information om vad som visas på Scen Studio 4 finner du på Balettakademiens hemsida, www.folkuniversitetet.se/balettakademien

Det andra stycket, Havssalt är inspirerat av vattnets rörelser (urgammalt eller tidlöst tema, döm själva), av hur vattnet reser mellan olika platser och bär med sig ett minne av dem. Och visst, temat förkroppsligades av dansen. Men det var först mot mitten av stycket, när koreografin tycktes ha glömt att den skulle representera något annat än sig självt, som stycket kom igång.
Den elektroniska musiken gav dansarna extra energi, och deras adrenalin kändes ut till publiken. Även från ljusbordet började det hända saker. Ett ljust grönblått ljus fick de skandinaviska kvinnornas vinterhud att verkligen likna en frusen havsvik. En uppmaning här till ljussättaren, Kristoffer Magnusson – våga mer! Lyft dansen!

Som svar på mina frågor då, om Tromäki är ett kompani att räkna med. Det är fina dansare, den saken är klar. De har en god teknik och kraft i rörelserna. Men genom föreställningen kunde jag ändå inte hjälpa att fråga mig – vill de inte mer än det här? Om de odlar en nyfikenhet, upproriskhet och känslomässigt djup som matchar längden och styrkan i deras muskelfibrer kommer de att bidra till att utveckla svensk samtidsdans, inte annars.

Kristin Hagegård

Fler Föreställningar

Annonser