Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 26 september 2020

Dans visavi ord

2011-02-21

Fakta:

Namn: Hübberiet – Balletten battler på ord
Ensemble: Den Kongelige Ballet, freestylerapper Per Vers, storyslammer Per Helge Sørensen, poetryslammer Peter Dyreborg, skuespillere Søren Hauch-Fausbøll, Claus Bue og Christian Damsgaard. Vært: Nikolaj Hübbe.
Plats: Det Kongelige Teater Gamle Scene
» http://www.kglteater.dk

Tv-reklam, helsidesannonser i dagstidningarna, meterhöga affischer med två av balettens stjärnor, dokumentära tv-program och lågpriser på dansföreställningar profilerar sig Den Kongelige Ballet nuförtiden. Det senaste tilltaget för att nå ut till en ny ung publik med det så kallade Hübberiet – ett koncept där talkshow, ordkonst och balett blandas om vartannat.
Programvärd är balettchefen Nikolaj Hübble som håller tre olika slags temakvällar med gästartister. Vid premiären var undertiteln Balletten battler på ord, och Nikolaj Hübbe hade inviterat ord-ekvilibrister till Det Kongelige Teater. Det var också gott om ung publik som kommit för att se detta möte mellan ordkonsten och den ordlösa baletten. Det föga traditionella programmet uppskattades såväl av unga som gamla.
Det blev också en underhållande afton med en skarp första del och en härligt flott final, som visade smakprov ur Den Kongelige Ballets nästa stora satsning.
Det började med ett utdrag ur John Neumeiers En Skærsommernatsdrøm, (En midsommarnattsdröm) där Puck dansad av Den Kongelige Ballets största stjärna Alban Lendorf, blir skyldig till underhållande förvecklingar mellan sommarnattens unga älskande.
De gamla shakespeareska förvecklingarna blir käckt omstöpta av den moderne ordkonstnären Per Vers, som är dubbel danmarksmästare i freestyle rap. Handlingen i hans rimmade vers dikterades av de svåra ord som publiken gav honom att arbeta med, och det resulterade i snirkliga och skojiga ordlekar och språkliga förvecklingar, som matchade förväxlingarna i En Skærsommernatsdrøm. Det var en stark inledning på programmet.
Ord och dans blev också fint och poetiskt förenade i Louise Midjords Silly Goofball Poems, där hon själv och Gabor Baunoch dansade till Juliana Hatfields mjuka toner med recitationer i djurkostymer som refererade till sångens lyriska nonsenstext om djur. De båda charmerade publiken med sina lekande steg och lite lätt otympliga rörelser.
Aftonens skojigaste och mest tänkvärda ord kom från slampoeten Per Helge Sørensen, som gav baletten god PR genom att berätta en rolig historia om hur vardagens tristess kan förgyllas med balett. Vardagen liknade han vid en lång och ansträngande balettföreställning och ett komplicerat parförhållande liknade han vid ett svårt pas de deux. Det måste kämpas för att det ska bli vackert och bra, var budskapet i hans berättelse, och det gjorde verkligen Hilary Guswiler och Fernando Mora i det efterföljande pas de deux ur Othello av Louise Midjord som de dansade.
Den andra delen av Hübberiet började med en omgång poetry slam, och diktaren Peter Dyreborg framförde Digte om døden og dét der er værre. Den sista dikten han deklamerade handlade om ett avsked till en döende mor på ett sterilt sjukhus och den gick direkt över till Den döende Svanen av Michail Fokin. Men varken orden eller dansen fick lyckades riktigt frammana döden och smärtan, eller så var kanske inte vi i publiken riktigt medvetna om allvaret i första delen av programmet?
I publiken tyckte man att den efterföljande programpunkten, teatersport, var aftonens bästa inslag. Skådespelare och dansare improviserade utifrån okända texter och ord – och gestaltade den ena absurda upptåget efter den andra. Denna teatersport med pajkastnings-komik var ganska trist att åse, när det gick som underhållningsprogram på tv men det fungerade mycket bättre på scen. För undertecknad var ändå aftonens höjdpunkt det avslutande pas de sept från August Bournonvilles Et Folkesagn, som Nikolaj Hübbe och Sorella Englund har koreograferat om. Der skapade nästan vårkänslor att se hur flickornas kjolar yrde runt i luften så att de liknade utslagen röd vallmo. Det blir spännande att se resten av verket när Et Folkesagn får premiär den 11 mars.

Torben Kastrup

Fler Föreställningar

Annonser