Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Onsdag 30 september 2020

Friska vindar på Stockholmsoperan

2011-02-04

Johannes Öhman har fått de villkor han vill ha för att anta utmaningen som chef för Kungliga Baletten – en skuta som länge nog drivit lite vind för våg i brist på konstnärlig vision och med alltför lite resurser till repertoarförnyelse.

Johannes Öhman som förmodligen inte saknat andra erbjudanden, får ett 5-årskontrakt och även garantier från operachefen Birgitta Svendén för att det ska finnas resurser till ordentliga satsningar på baletten.
Johannes, som började dansa först vid 14 års ålder, fick 1987 efter avslutad utbildning vid Svenska Balettskolan, sitt första anställningskontrakt på Kungliga Operan som dansare. Han var en av de kommande stjärnorna och hade vunnit många priser och utmärkelser. Bland annat 1:a pris vid den svenska uttagningen till Eurovision Competition for Young Dancers redan 1986.
Parallellt med jobbet som dansare antog Johannes utmaningen att leda det lilla turnerande solist-kompaniet inom Kungliga baletten, Stockholm 59° North under många år.
År 2007 var det dags att lämna Stockholm för att bli balettchef vid Göteborgsoperans balett. De fyra åren med Johannes Öhman som chef har varit en riktig framgångssaga. Göteborgsoperans Balett gläder numera inte bara Västra Götalandsregionen, utan turnerar flitigt världen över, senast till Maison de la Dance i Lyon. Det handlar ett modernt kompani på topp med en spännande nutida dansrepertoar. Att utmana koreografer att exempelvis skapa var sitt verk till Ravels berömda Bolero, eller att våga sig på storslagna satsningar som Carina Reichs och Bogdan Szybers fantastiska iscensättning av Mozarts Reqviem, som en berättelse om Mozarts liv i spektakulär scenografisk inramning, eller att lyckas locka spännande nutida koreografer till Göteborg som Vim Wandekeybus, det är så man vinner nya publikgrupper.
Arbetet i Stockholm handlar istället om att utveckla ett klassiskt kompani. I ett pressmeddelande säger Johannes Öhman:
”Kungliga Baletten kommer inte att bli en ny Göteborgsbalett. Det är ett klassiskt kompani, och jag ser det som ett långsiktigt arbete att med en klassisk och en nyskapande samtida repertoar göra det till Nordens ledande balettkompani med en egen unik profil.”

Ann-Marie Wrange

Fler Nyheter

Annonser