Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 29 oktober 2020

Dansa med änglar

2011-01-16

Fakta:

Namn: Messias
Koreografi: Mauricio Wainrot
Musik: Händel
Ensemble: Kungliga Baletten, Kungliga Hovkapellet
Plats: Kungliga Operan
» http://www.operan.se

Makalös musik och Hovkapellet och Operans kör gifter sig med pompa, jubel och ståt, värme och precision. Spänst! Dirigenten Rossen Milanov försöker köra över publiken som danstroget nödvändigt ska applådera efter varje sekvens i dansen. Det gör han rätt i, men lyckas bara sådär.

Ser man Mauricio Wainrots koreografi till Messias som en kraftmätning med musiken, så vinner ändå Händel. Så suveränt som körstämmorna flätar sig samman och låter sig tryfferas av solisterna, så självklart lyckas inte de 24 dansarna ur Kungliga Baletten erövra koreografin.

Den är så kallat abstrakt, men är det verkligen rätt ord, för ett dansverk där upphovsmannen uttryckligen understryker dess mening och innehåll: en tacksägelse till livet och till det andliga ögonblick då konst skapas. Som när dansarna väntar på att ridån ska gå upp, ”när de står där, utsatta och mentalt nakna” för att möta publiken.

Wainrot skapade dansverket Messias 1996 och det har dansats av ett stort antal kompanier i världen. Man anar drag av Béjart i de stora anslagen och den tidens moderna språk med ett delvis eget alfabet: en handflata i scengolvet eller avslut med höga lyft i poser som får ’frysa’ emblematiskt.

Det fungerar bäst när musiken befinner sig i körpartier, och dansarna svarar med fugor och kanon, med flerstämmigt och rytmiska teckenliknande rörelser. En änglavinges rörelse återkommer och i sina bästa moment tonar ett himmelskt kollektiv fram i symbios med musiken.

Men de ganska tillkrånglade lyften på tre och fyra man ser skakiga ut, och en hel del osäkerhet får dansen att förlora i kontur; tvärtemot musikens skärpa och glans.

Publicerad i Expressen 15 jan 2011

Margareta Sörenson

Fler Föreställningar

Annonser