Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 26 september 2020

På spaning efter Abraham Lincoln

2011-01-11

Bill T. Jones berättar för Vibeke Wern om sina koreografier till 200-årsjubileet av Abraham Lincoln, inför Danmarkspremiären på Det Kongelige Teater den 12 januari.

Det är 14 år sidan Bill T. Jones senast gästspelade i Köpenhamn i samband med Kulturby ’96 då Köpenhamn var europeisk kulturhuvudstad.
Nu har den karismatiska amerikanska koreografen kommit tillbaka till Köpenhamn med sitt multietniska kompani Bill T. Jones/Arnie Zane Dance Company, som gästspelar på Det Kongelige Teaters Gamle Scene den 12.-14. januari.
På programmet finns Serenade/The Proposition från 2008, som är en del av Bill T. Jones projekt om Abraham Lincoln med anledning av den stora amerikanske presidentens 200-årsjubileums-födelsedag. Men verket skapades även för att fira 25-års jubileet för Bill T. Jones/Arnie Zane Dance Company, som Bill T. Jones grundade tillsammans med sin dåvarande partner Arnie Zane, som dog i aids 1988.
Bill T. Jones har skapat Serenade/The Proposition i form av ett kollage av dans, texter, videokonst och musik, ett grepp som han gärna använder sig av. Och genom att bland annat inkludera Lincolns välkända tal sätter Bill T. Jones fokus på, hur vi förhåller oss till det historiska arvet och undersöker olika historiska perspektiv.
– För mig går verket ut på att ställa frågor om historien, min egen förståelse av historien och vilket förhållande dansen har till dessa tankar. Det handlar också om, på vilket sätt min uppfattning om dans och rörelser kan bidra till att hela något i förhållande till Abraham Lincoln, säger Bill T. Jones, som jag får träffa på hans hotellrum i Köpenhamn.
När Bill T. Jones för nästan fem år sedan började med att arbeta på Lincoln-projektet, som är ett beställningsverk som även inkluderar verket ”I live with the uneasy feeling that society has shaped me as a result of something that was stolen from us when Abraham Lincoln was killed.” (Jag lever med den obehagliga känslan av att samhället har format mig som resultatet av något som blev stulet från oss när Abraham Lincoln mördades).
Om detta uttalande säger han nu:
– Det var i hög grad dessa känslor, som utgör grunden för att jag överhuvud taget valde att ägna mig åt Abraham Lincoln. Jag är en postmodern koreograf, men också en människa som är född in i en tradition och en historia.
– Med de här orden kunde jag förklara för medierna varför jag ville ägna mig åt Abraham Lincoln. Jag är ju varken historiker eller politisk teoretiker, men en konstnär som försöker bygga broar mellan det inre psykologiska livet, hjärtat och yttervärlden.
Förutom Serenade/The Proposition inkluderar programmet på Det Kongelige Teater, som bär titeln Another Evening: Copenhagen, också en version av Serenade/The Proposition, där allt bortsett från rörelserna har skurits bort.
– Efter pausen spolar vi helt enkelt tillbaka och börjar från början, och ibland kastar vi om en del scener. När både texten, musiken och det teatrala elementen har tagits bort så uppstår det något nytt. Jag kallar det för en site specific-föreställning som vi anpassar för Det Kongelige Teater, säger Bill T. Jones, som inte minst är känd för sina föreställningar om racism, religion, sexualitet, aids och döden, som ofta har provocerat publiken i USA.
Den idag 58-åriga Bill T. Jones,som själv är svart, homosexuell och hiv-positiv har under årens lopp också hedrats med en mängd hedrande amerikanska utmärkelser för sina konstnärliga gärningar.
Såväl 2007 och 2010 mottog han Tony Awards för bästa koreografi till Broadwaymusikalerna Spring Awakening respektive Fela!.
Senast mottog han i december 2010 The Kennedy Center Honor i tillsammans med Paul McCartney och Oprah Winfrey.


Vibeke Wern

Se vidare www.kglteater.dk

Fler Nyheter

Annonser