Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 27 september 2020

Intensivt och precist i verklighetens kofta

2010-12-19

Fakta:

Namn: Ajö
Koreografi: Mats Ek
Plats: Dansens Hus, Stockholm
» http://www.dansenshus.se

Det är bara en förhandsvisning, och det är bara en del av ett längre soloverk som uruppförs på Sadler’s Wells i London nästa sommar. Men tajmningen är redan fascinerande när Sylvie Guillem dansar Mats Eks Ajö med film på en bildskärm som med- eller motspelerska. Kanske med ny inspiration från Eks regiarbete av Schimmelpfennigs Hållplats på Stockholms Stadsteater, där projicerade och livefilmade bilder blandades med teater och dans.

Sylvie Guillem, stjärndansaren från Parisoperan som bröt upp och blev en ryktbar solist, har två tidigare samarbeten med Mats Ek. Det korta solot Wet Woman och TV-produktionen Rök 1995 där hon dansade med Niklas Ek i ett verk som kan ses som en sammanfattning av scener ur ett äktenskap så som Mats Ek ser dem: vemodiga, dynamiska, ömsinta, dramatiska, frågande.

Guillems klassiska bakgrund borgar för en samtidigt sublim och robust teknik; hon står stadigt i suveräna balanser både med och utan skor. Ek kan ta ut svängarna för henne i hopp och krävande svängningar i tempo, hon ser ut att klara allt. Hans koreografi utgår från musikens andning, här Beethovens pianosonat nummer 111, och Guillem är fabulös i sin rytmiska lyhördhet, som är ett nav för verket, med prosaisk svensk stavning av den franska hälsningen för slutligt avsked.
Hennes extremt muskulösa, men tunna kropp svarar också mot den moderna dansens ’body casting’ där personligt profilerade kroppar är en tillgång och en del av uttrycket. Tolkningen är sval men intensiv och precis, beströdd med små moment av humor över en allvarsamt hållen livsreflektion.

Filmbildens Guillem och verklighetens dansös i kofta, kjol och blus går in i varandra, tar varandras händer, dyker upp i bilden och rullar ur den. Ajö är såsom en spegel, Guillem knackar på den som vore den en väg inåt för att förstå sig själv. Verkets grund ser ut att hålla för ett stolt bygge.

Publicerad i Expressen Kulturen 18 dec 2010

Margareta Sörenson

Fler Föreställningar

Annonser