Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 26 november 2020

Den fascinerande Fela

2010-12-08

Fakta:

Namn: Fela!
Koreografi: Bill T. Jones
Författare: Manus: Jim Lewis och Bill T. Jones
Musik: Fela Anikualpo-Kuti
Plats: Eugene O’Neil Theatre, Broadway , New York
» http://felaonbroadway.com/

Bill T. Jones har regisserat och koreograferat Broadwayuppsättningen av Fela! – berättelsen om skaparen av Afrobeat. Karolina Brock rapporterar från New York.

Redan när man kommer in i Eugene O’Neil Theatre på Broadway börjar föreställningen. Scenen växer ut i salongen. Scenografin täcker där sidoväggarna med väggmålningar i en eklektisk blandning av stil, färg och mönster, på vilka gamla tidningsutklipp om Fela Anikulapo-Kuti projiceras. Vi har kommit in i The Shrine.
På scen spelar redan afrobeatbandet. Snart kommer några män som pratar och dansar till musiken i smakfulla 70-tals kläder och senare kommer kvinnorna. Från olika håll på scen och runt om oss kommer de i extraordinära outfits som på något sätt blandar afrikansk tradition med nutid och punk. Med dem gör Fela entré, i ljusblå heloverall broderad i vitt.

The Shrine var Felas klubb i slutet av 70-talet i Lagos, Nigeria, dit folk kom för att uppleva honom och hans musik. Det var som en kokande gryta fylld med människor, drinkar och rök av gräs. Sporadiska intellektuella samtal samsades med yoruba*-riter och kvinnliga dansare som spred politiska budskap och politisk kritik av Nigerias korrupta styre.

Fela Anikulapo-Kuti föddes 1938 och är mannen som skapade musikstilen Afrobeat. Han studerade jazz i England och från den svängiga partymusikstilen Highlife som ingick i Lagos musikscen skapade han en slags Highlife-jazz. Från det utvecklades sedan Afrobeat och efter en tio månader lång turné i USA influerades Fela av amerikansk jazz och The Black Power Movement. På scen med honom fanns en lång rad musiker med flertalet olika instrument tillsammans med sångare och dansare. Texterna kom att domineras av politiska händelser och budskap om ett enat Afrika.

I musikalen på Broadway demonstreras hur Fela Kuti och hans orkester lade till beats till Highlife och sedan James Brown-gitarrer och bas för att få afrobeatsoundet. Dansarna som nu fått på sig klackskor växlar mellan akfrikansk-, latin-, swing- och stepdans.

Med hjälp av sång och dans flyttas vi mellan det som redan hänt och det som händer i stunden på The Shrine. Fela, som spelas av Kevin Mambo, berättar historien om sitt Nigeria och sin väg till banbrytande musiker och politisk förkämpe för människorna i sitt hemland. Han berättar om ”Hotel Africa” som tog emot en ny grupp människor och hur saker då plötsligt började försvinna: askkoppar, olja, diamanter…människor…
– Och vad gav de oss? Jesus och gonorée!, skämtar han.
 
Liksom Fela kommer dansarna oss nära genom sin öppenhet och sina turer runt om oss bland bänkraderna. Otroliga dansare som är som bäst när de får freestyla ikapp med en djembe. Det är humor, sexighet, virtuositet och aldrig sinande dansglädje.
– You come to party with me? fortsätter Fela. Let’s have some fun!

Han pratar och driver med oss, någonting som brukade kallas ”yabis” och som innebar att man drev med allt från sin publik till makthavare. Det senare ogillades av militären och Fela och hans anhängare hotades och greps ett otal gånger.
– Has anyone been to yail?
Några i publiken smyger upp handen, lite blygt. Ja, vi är väl fortfarande kvar i New York 2010 då, antagligen lite för sent och för civiliserat för ett afrikanskt Shrine.

Trots mästerligt skådespel av Kevin Mambo märks det att han är trött. Han är konstant på scen och det flera dagar i veckan, om inte alla. Några av dansarna har lindade knän men lyckas dölja smärta och trötthet.
 

Den världsberömda koreografen Bill T. Jones har tillsammans med Stephen Hendel och Jim Lewis skapat denna ovanliga och moderna musikal och har i samarbete med den senare skrivit manus. Bill T. Jones har samtidigt regisserat och koreograferat vilket kanske är en av anledningarna till detta perfekta musikaläktenskap. I vissa musikaler kan speciellt dansen verka pålagd men här fusioneras den med repliker och musik på ett sätt där varje komponent känns oumbärlig. Den till mesta delen afrikanska dansen är inte ett komplement utan föds ur musiken i utryck av energi och mimiska inslag. I sina samtal med sin publik lär Fela oss att skaka på rumpan. Med dansarnas hjälp får vi öva på att rotera och vicka höfterna i klockvisarnas riktningar: three-nine, twelve-six, twelve-six-nine-five…

Liksom dåtidens afrikanska Shrine förenas med New Yorks Broadway fusioneras gammal teknik med ny.Visuella landskap förflyttar oss snabbt från en tanke till en annan. På naiva målningar projiceras sångtext för att i nästa stund illusoriskt täckas av rinnande olja.

Väggporträttet av Felas mamma Funmilayo Anikulapo-Kuti kan vrida på huvudet och hennes visdomsord leder och följer Fela i föreställningen.  Efter kolonialism, religiösa motsättningar, självständighet och inbördeskrig i slutet på 60-talet var den politiska stämningen infekterad i Nigeria. Funmilayo var en ledande figur inom den nationalistiska kampen. Inte långt ifrån sin klubb skapade Fela eget läger, en egen stat, Kalakuta, där han bodde med sina flera fruar, The Queens, och sitt band. Autentiska bilder från de verkliga personerna i Kalakuta visas på scenes fond tillsammans med deras uttalandet om våldtäkt och tortyr efter det att deras hem blivit attackerat av soldater 1977. Felas mamma släpades då upp för trapporna för att sedan kastas ut genom ett fönster.

I en ritualscen med UV-lysande scenografi och akrobatisk dans får Fela kontakt med sin döda mamma. Han förstår att hans plats är i Nigeria i sin kamp för folket genom musiken. ”Music is the weapon” är uttrycket som spridit sig som ett mantra över världen.

Fela Anikulapo-Kuti dog 1997 i sviterna av AIDS. Föreställningen på Broadway känns som en hyllning till honom, till den musikgenre han skapade och till hur konst är ett nödvändigt uttryck för mänskligheten.

*Yoruba är ett folk i västra Afrika som Fela ska ha tillhört.

Musikalen FELA! har vunnit tre Tony Awards för bästa koreografi, bästa kostymdesign för musikal och bästa ljuddesign för musikal.

FELA! spelas på Broadway till och med 2 januari 2011.

Karolina Brock

Fler Föreställningar

Annonser