Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 01 oktober 2020

Avskildhet fylld av skönhet och smärta

2010-11-29

Fakta:

Namn: Invitus Invitam
Koreografi: Kim Brandstrup i ett blandprogram med Ashton McMillan Balanchine
Musik: Thomas Adès. Ljudkollage: Ian Dearden
Ensemble: The Royal Ballet
Plats: Royal Operahouse, London
» http://www.roh.org.uk/

Den London-baserade danske koreografen Kim Brandstrup har sedan 2003 gjort stor succé med sina baletter skapade för Royal Ballet. Man känner verkligen att den danske koreografen har ett mycket förtroligare förhållande till dansarna i Royal Ballet i London, än han har till Den Kongelige Ballet i Köpenhamn, som han under årens lopp även har skapat en rad koreografier åt. De två senaste inte särskilt lyckade var Eidelon I og II skapat för respektive kvinnliga och manliga dansare i Den Kongelige Ballet maj 2010.
På en helt annan konstnärlig nivå svingar nu Kim Brandstrup upp sig på i sitt nya verk Invitus Invitam som hade urpremiär på Royal Opera House i oktober i ett stort blandat program tillsammans med Frederick Ashtons La Valse, Kenneth McMillans Winter Dreams och George Balanchines Theme and Variations.
Titeln Invitus Invitam har Kim Brandstrup hämtat från Suetonius’ historia om den rommerske ketsar Titus som sänder skickar iväg drottning Berenice ”mot sin vilja, mot hennes vilja” som Suetonius skriver. Varför de måste skiljas försökte Racine besvarar i sitt skådespel Bérénice, där Titus och Bérénice allt som allt träffades tre gånger.
Det är dessa tre möten samt Suetonius’ ord ”mod sin vilja, mod hennes vilja”, som Kim Brandstrup har använt som utgångspunkt för sitt stämningsfulla och känsloladdade knappt 20 minuter långa, tredelade verk.
Essensen i Brandstrups balett består just av tre duon mellan Titus och Berenice koreograferade till kompositören Thomas Adés raffinerade bearbetningar av Couperins barockdanser. På samma sätt som musiken har ett fint flyt och elegant instrumentation är det med en fantastisk lätthet och ett flint flyt över dansen i de lätta ljusa barockinspirerade kostymer. Här är det raffinerad tåspetsdans och ytterst uppfinningsrika lyft, men också tuffa tag och språng i pardansen, som slutar med avvisning och att de skiljs.
Det finns fantastiska rörelsekvaliteter framför allt i den tredje duon i de resignerade böjda kropparna fyllda av tristess.
Kim Brandstrup har koreograferat ”Invitus Invitam” för Alina Cojocaru och Johan Kobborg, som dock, på grund av en skada hos Cojocaru, blev utbytta mot Leanne Benjamin och Edward Watson i stark och uttrycksfull pardans.
Som en indledning till var och en av de tre olika barockdanserna har Kim Brandstrup med sin fina känsla för att arbeta med tid och rum även lagt till ett nutida par (Christina Arestis och Bennet Gartside), som intar scenen med pappersskisser i händerna, som som om det vore en kreativ audition.

På så sätt skapar Brandstrup – kanske inspirerad av den tid som förflutit mellan Suetonius och Racine – transformation i tid och rum, när scenografi och videodesign tillsammans med Ian Deardens mystiska ljudkollage förvandlar de inledande abstrakta rum til barokinspirerede rum med en gammel mur, som liknar muren i en borg.
”Utmaningen är att skapa något av inget,” skriver Racine i indledningen till Bénénice. Den utmaningen tar Kim Brandstrup upp i sitt erk och visar på hur man skapar ett vackert förtätat och musikaliskt rörelsedrama med kopplingar till barocken.

Vibeke Wern

Fler Föreställningar

Annonser